На 3 февруари 2015 г. в Комисията по образование и наука в Народното събрание се проведе специална среща за обсъждане на промените в Проектозакона за предучилищно и училищно образование, които касаят приобщаващото образование и ролята на ресурсните центрове.
В нея участваха родители на деца с увреждания, депутати от Комисията, учители и директори на училища, включени в проект „Включващо обучение“ на МОН, ресурни учители, представители на академичната общност и неправителствени организации.
От страна на Национална мрежа за децата се включиха представители на Национална асоциация на ресурсните учители, Цeнтър за приобщаващо образование и Секретариата на организацията.
Целта на срещата бе да даде възможност на различните представители на заинтересованите страни да изразят своите притеснения, свързани с предвижданите промени в проектозакона, добри практики и предложения за промени в конкретни текстове.
Участниците се обединиха, че в страната съществуват редица добри практики както като част от проект „Включващо обучение“ на МОН, така и от практиките на ресурсните центрове и целта на срещата не е да бъдат противопоставяни, а да се търси най-добрият начин за тяхното продължаване и надграждане. Законопроектът си поставя за цел да стимулира осъществяването на една системна промяна, в основата на която стои принципът на подкрепа в обучението, която да може да се предоставя на всяко дете, което в определен момент от живота си може да има нужда от такава.
Бше презентирана визията сега съществуващите областни ресурсни центрове да продължат своята дейност на регионално ниво, финансирани от страна на МОН, като се осигурят максимални възможности за осигуряване на ресурсна подкрепа в детските градини и училищата в лицето на сега съществуващите специалисти – ресурсни учители, логопеди, психолози. Основните дейности на тази реформирана структура, наречена работно Регионални центрове по приобщаващо образование, се предвижда да бъдат:
- Изготвянето на специализирана оценка и подкрепа в оценката на нуждите на децата, при които не се отбелязва напредък в обучението или бариерите пред обучението на детето изискват допълнително специализирано оценяване или детето се нуждае от интегрирана услуга на място;
- Сформиране на мобилни специалисти, които да оказват специализирана помощ за училищата и ресурсните учители в отдалечени населени места, както и да предоставят специализирана подкрепа от слухово-речеви рехабилитатори, ерготерапевти и други тясно-специализирани професионалисти;
- Изготвяне на областни анализи на приобщаващата среда на училищата с конкретни препоръки към всяко едно училище, общинска администрация и Центровете за личностно развитие.
Снимка: morgufile.com/FidlerJan