На 23 октомври в София се проведе дискусионна кръгла маса „Социални измерения в обучението чрез учебно предприятие”, организирана от „Мрежа на българските тренировъчни предприятия“.
В срещата взеха участие представители на бизнеса, МОН, УНСС, ВУЗФ, НБУ, както и представители от Национална мрежа за децата.
Учебните предприятия са виртуални компании, симулиращи реално предприятие. В него се изпълняват реални дейности и бизнес процедури, единствено без участието на реални пари и стоки. Така методът предлага интердисциплинарни връзки на предметите, изучавани в училище, както и на основните умения, които са нужни на един ученик, на който му предстои да се превърне в активен гражданин. Развиват се функционалната грамотност, математическата грамотност, включват се знанията за работа с компютър, а чуждите езици се използват в контекст и с конкретна цел. Както при заемането на реална длъжност, учениците развиват своите комуникационни умения и предприемачески дух, научават се да управляват времето си и да поемат отговорности. В някои от тези „фирми“ дейността е така организиране, че ученици са задължени да идват с униформа на „работа“.
Мрежата от български учебни предприятия функционира повече от 10 години, като през тази учебна година с тяхна помощ ще работят 338 учебни предприятия в 68 училища, както и в Нов Български Университет, където студенти получават кредити срещу участието си.
След представянето на добри практики от страната и чужбина в сферата на учебните предприятия бе оставено и време за дискусия. В нея беше посочено от представителите на бизнеса и университети, че на завършващите 12 клас им липсват доста от социалните и личностни умения за заемане на отговорна позиция в дадена фирма, дори написването на CV се оказва предизвикателство за някои от тях. Така „учебната фирма“ има и място в университетите, именно с цел преодоляване на дефицитите, натрупани през годините.
Обсъди се практиката от западни държави учебните фирми да се използват и извън учебните заведения с цел преквалификация на хора от всички възрасти. Други идеи, които бяха дискутирани, бяха въвеждането на час по бизнес или предприемачество в средното образование. Проектът на държавен образователен стандарт за учебния план, публикуван на сайта на МОН на 27.10.15г., предвижда часове по предприемачество.
Учебните предприятия могат да намерят място във всяко училище. Мотивираните ученици могат да надградят знанията си чрез реални примери, а за не до там мотивираните, това е чудесна възможност да осъзнаят нуждата от определени знания и как те ще им помогнат за бъдещата им реализация.
Презентации:
Социални измерения (PDF, O,99 MB)
Учебни Предприятия (PDF, 2,48 MB)
Снимка: freeimages.com