Надали някой би оспорил твърдението, че световната образователна система има нужда от промени. Да, по света има добри примери за модерно и ефективно образование, но в повечето случаи те са единични изключения в иначе тромави и остарели системи.
Същевременно призивите и идеите за промени в образованието са много и най-различни. Лидерите на големи технологични компании често са сред най-активните по темата за необходимостта от пълна промяна на световната образователна система. Техните идеи обаче понякога не срещат очакваната подкрепа.
Много от световните технологични лидери посвещават немалка част от филантропската си дейност именно на образованието. Всеки от тях има различна визия как то може да се подобри и действа в собствена посока. Наскоро благотворителната фондация на Бил и Мелинда Гейтс отново обърна внимание на темата.
Фондацията всъщност развива различни образователни проекти от 1999 г. насам. Тогава Бил и Мелинда Гейтс предложиха гимназиите да бъдат намалени до 500 деца всяко. Започнаха проучвания по темата чрез създаване на гимназии с по-малко ученици, но те показаха, че всъщност броя на децата в училище не влияе на тяхното представяне.
Друг проект на фондацията искаше през 2009 г. да промени методите на обучение. Оказа се, че това е свързано с непредвидено много разходи, повишаването на квалификацията на учителите е спорно и не добре разпределено. В крайна сметка проектът беше спрян.
Новото предложение на фондацията от тази година е помощ при замяната на класическите учебници с дигитални, както и онлайн платформа, в която учителите да могат да преглеждат новите материали, които да влязат в учебните програми и да ги коментират. Освен това ще се помага за повече безплатни материали, които да намалят или напълно заменят скъпите учебници. Проектът е пилотен, като ще отнеме време да се разбере неговата ефективност. И все пак, той би могъл да помогне за подобряването на основните умения на учениците.
Провалите на предишните проекти не означават, че технологичните лидери и филантропи не могат да решат проблема с нуждата от промяна в образованието. Това всъщност е много голямо предизвикателство, свързано с много неизвестни и не малко юридически пречки. Освен това става дума за система, в която има силна привързаност към традициите дори и те да не са най-доброто решение.
Писмото с обещания
Когато Марк Зукърбърг и съпругата му Присила Чан станаха родители, те написаха дълго отворено писмо към дъщеря си Макс. В него те заложиха своите цели и призиви така, че да направят света по-добро място както за нея, така и за всички деца. Целта на писмото беше да очертае визията на Зукърбърг, но фокусът остана изместен, защото в него той беше написал, че ще дари почти всичките си акции във Facebook за благотворителност. Всъщност, това не е точно така. Зукърбърг всъщност обяви, че смята да инвестира средствата в проекти, които да помогнат за развитието на човечеството в по-добра посока.
Една от тях е и промяната в образованието. За Зукърбърг и Чан образованието трябва да дава равни възможности на всички. „Ще има технологии, които разбират как учиш най-добре и върху какво трябва да наблегнеш“, пишат двамата в писмото към дъщеря си. Те смятат, че образованието трябва да се движи по отделен план според желаната професия. Технологиите ще помагат в наваксването с предмети, по които даденият ученик изпитва трудности. Учителите ще разполагат с повече и по-подробна информация какво точно пречи на всеки ученик и какво му помага.
„Вече създаваме тези технологии и резултатите са обещаващи. Учениците се представят по-добре на тестовете и получават повече умения и увереност да учат всичко, което пожелаят. Пътешествието едва сега започва. Технологията и образованието ще се подобряват драстично през всяка година“, пише от Зукърбърг. Той допълва, че той и съпругата му са преподавали и знаят какво е необходимо. Зукърбърг отбелязва, че освен технологии, ще е е необходимо да намери съдействието и подкрепата на хората в образователната система. Според него бъдещето е в персонализираното обучение в училищата.
С вдъхновние от Джобс
Съпругата на Стив Джобс, Лаурийн Пауъл също отделя голяма част от времето си за образователната система. Тя е започнала проект за над 50 млн. долара, който цели да преосмисли из основни американките гимназии. На принципа на самия Джобс, винаги човек да мисли различно, Пауъл тръгва директно срещу това, което вижда като проблем – образователната система е направена да създава работна сила, каквато е била необходима преди 100 години, но днес всичко е напълно различно.
Според Пауъл дребни промени и оптимизации няма да решат проблема. Тя смята, че е необходимо да се започне от нулата и да се изгради изцяло нова образователна система, която да е съобразена със сегашните и бъдещите нужди на бизнеса. Пауъл е събрала група образователни експертии разчита и на собствения си опит като преподавател и ръководител на образователни центрове, които помагат на учениците, за да управлява организацията Emerson Collective, която трябва да разработи въпросната нова образователна система.
Пауъл също съзнава, че от десет идеи една може и да проработи. Според нея обаче това е достатъчна причина да се опита. Тя е наясно, че ще отнеме много време и усилия, за да се реши такъв сложен проблем и предложението да намери широка подкрепа. Въпреки това смята, че с течение на времето Emerson Collective ще се развива и еволюира докато намери правилната посока. И, ако 50 млн. долара не стигнат, тя винаги може да вземе още пари от състоянието си, което се оценява на около 17 млрд. долара.
Българската следа
В България водещите ИТ фигури също от много време търсят алтернативи на сегашната образователна система, която е неадекватна спрямо нуждите на икономиката. Това доведе до естественото раждане на Академията на Телерик, Софтуерния Университет, академията на Imperia Online и още не малко други подобни проекти.
У нас технологичните лидери за сега са съсредоточени предимно върху решаването на най-неотложния проблем – острата нужда на близо 30 хил. квалифицирани програмисти възможно най-скоро. Но дори и в тази си цел, те обикновено мислят и за бъдещето. „Математиката и английският могат да бъдат глобалните езици на бизнеса, но езикът на иновациите – този, който ще създаде работа на порасналите ни вече деца – е програмирането“, написа съоснователят на Telerik, а сега главен директор „Иновации“ в Progress Васил Терзиев.
Миналата година Явор Джонев от „Сирма груп холдинг“, обяви, че ще отдели по-голямата част от времето си, за да работи в посока осигуряване на качествено образование за всички деца. Той е и сред двигателите на идеята за въвеждане на учебния предмет „Мислене“ вместо сегашното обучение по информатика. Предметът трябва да стимулира аналитичното мислене и да изгражда умения за решаване на проблеми, а не просто да „губи времето на децата“, както често се случва сега в часовете, казва Джонев.
Кой не е слушал в час
Реформирането на образованието е виждано като един проблем с много решения. Всъщност това е един голям проблем с много по-малки препятствия. Може първото което трябва да се реши, е връзката с учителите. Една от най-честите критики към подобни проекти, без значение на кого са, е, че рядко някой се обръща към реалните учители. Обикновено участват много експерти и анализатори, но почти никой не се допитва до мнозинството учители и тяхното мнение какво може и би трябвало да се промени.
Разбира се, това също е свързано със своите разходи и предизвикателства, особено когато неизбежно доведе до сериозни промени в първоначалните планове и намерения. Но може би именно хората, които ежедневно се сблъскват с реалните проблеми на учениците, случайно имат най-добра предства за тях.
Източник: dnevnik.bg
Снимка: freeimages.com