Основни аспекти от Плана за действие за изпълнение на Националната стратегия „Визия за деинституционализацията на децата в Република България“ 2016-2020 г.
- Мерки за осигуряване на социални и интегрирани услуги за ранна интервенция и превенция в семейна среда;
- Мерки за осигуряване на грижа в семейна среда за деца в риск, които не се отглеждат от биологичните си родители и поетапно закриване на домовете за медико-социални грижи за деца;
- Мерки за осигуряване на социални услуги и подкрепа в общността за децата, настанени в домовете за деца, лишени от родителска грижа и децата от тези домове, които напускат системата за грижа;
- Мерки за осигуряване на социални и интегрирани здравно-социални услуги за децата с увреждания;
- Мерки за повишаване на ефективността на системата за гарантиране правата на децата;
- Изграждане на необходимата инфраструктура за услуги за деца.
Проект на карта на услугите, предвидени в Плана за действие.
149 услуги за 7 092 потребители, като това включва създаването на 66 нови услуги, от които:
- 23 нови ЦОП и Общностни центрове за деца и семейства;
- 27 нови ДЦДУ и техните семейства;
- 16 нови ДЦ за деца с множествени и тежки увреждания и техните семейства.
83 нови услуги от резидентен тип:
- 10 нови ЦНСТ;
- 28 нови Преходни жилища за деца от 15 до 18 години;
- 17 Наблюдавани жилища за младежи от 18 до 21 години;
- 20 нови Центрове за специализирана здравно-социална грижа за деца с увреждания (с потребност от постоянни медицински грижи);
- 8 Центъра за специализирана здравно-социална грижа за деца с високо рисково поведение (и потребност от специални здравни грижи
Извършване на ремонтни дейности в 49 от съществуващите услуги.
Финансиране – от държавния бюджет, ОП „Региони в растеж“, ОП „Развитие на човешките ресурси“, ОП „Наука, образование и интелигентен растеж“.
Управление и координация на процеса
- На национално ниво – МРГ и ПЕРГ;
- На местно ниво – работни групи, председателствани от кмета на съответната община (или от заместник-кмет), в които ще бъдат включени представители на съответните териториални структури на МЗ, АСП и МОН, представители на социалните услуги и неправителствените организации.
- На областно ниво – координиращи групи със състав: областен управител, кметовете на включените в Плана общини, както и териториалните структури на горепосочените ведомства и НПО.
По време на обсъжданията на документа, Национална мрежа за децата изрази притеснения относно продължаващата липса на някои съществени елементи от процеса на деинституционализация в Плана за действие, а именно разработването на междусекторна стратегия за ранно детско развитие; връзка и координация с реформата в областта на детското правосъдие и закриването на СПИ и ВУИ; обвързване на Плана с реформите в образователната система, както и с концепцията на Министерство на здравеопазването за закриването на ДМСГД и с анализите и работните планове като част от проекта „Приеми ме“.
Мрежата отбеляза и липсата на достатъчно мерки за първична превенция на разделянето на децата от семействата, включително подобряване ефективността на системите за социалното подпомагане, жилищно настаняване; липсата на достатъчно мерки за повишаване качеството на съществуващите услуги от резидентен тип и др. Отделно от това, проектът на Актуализиран План за действие не предлага визия и посока за работа по отношение на необходимостта от изработване на финансов механизъм за пренасочване на средствата от съществуващите специализирани институции за деца към нови услуги за деца и семейства.
Продължаващата липса на цялостно виждане за интегриран подход и услуги и решаването в крачка и според казуса и ситуацията на това, коя услуга как да бъде регламентирана, също са силно притеснителни.
Източник: ДАЗД
Снимка: freeimages.com