„Не всички деца имат възможност да растат заобиколени от книги. Трябва да помислим и за тези, които са лишени от тях.“
„Училището трябва да учи децата на МИСЛЕНЕ“
„Държавата отсъства по въпросите на грамотността. Не вижда фините детайли“.
Това са само няколко цитата от презентации на говорителите на Форумът „Бъдеще 2.0: инвестиции в грамотността за демокрация, устойчиво развитие и човешки капитал“ /Форум Бъдеще 2.0: инвестиции в грамотността за демокрация, устойчиво развитие и човешки капитал – Фондация ЧЕТЕНЕ/
Събитието се проведе на 22.10.2024 г. в зала „София“ на Интерпред и събра на едно място хора, работещи в различни сфери (институции, академия, НПО, бизнес, медии), както и от различни държави (Германия, Нидерландия, Финландия).
Всъщност, профилът на участниците в събитието демонстрира на практика един от изводите, направени в края на събитието – че за да се насърчи грамотността, четенето с разбиране, умението за критично четене – е необходимо да има общност от заинтересовани страни. И че държава, местна власт, училище, университет, библиотеки, родители – трябва да полагат съвместни усилия, за да има грамотни деца.
Основната цел на събитието беше да направи връзка между влошените умения за четене и редица обществени проблеми като пониженото качество на образованието, високия процент млади хора, неангажирани с учене или работа, намаляването на качеството на работната ръка, неразбирането на причинно-следствените връзки между действията на отделния индивид и влиянието му върху средата, по-ниския интерес към участие в културния живот и към заемане на гражданска позиция по важни теми.
Структуриран в три основни панела – минало, настояще и бъдеще – форумът даде възможност на гостите да се запознаят с настоящата ситуация, с ползите от инвестициите в грамотността от различни ракурси, с добри практики от Финландия, Германия, Нидерландия и европейската мрежа за грамотност EURead.
Силно впечатление направи инициативата на Финландския център за четене, наречена „Book bag to every baby born” – във финландските клиники за майчино и детско здраве всяко бебе получава чанта с подбрани книги като подарък. Тази програма насърчава ранното четене и четенето на глас на бебетата.Програмата е активна (и много популярна) от 2019 г. През м. юни 2023 г. , след като е отчетен голям успех и бебешките чанти с книжки са достигнали до над 250 000 семейства – „Book Bag to Every Baby Born“ е включена в правителствената програма на Финландия. А основната причини за стартиране на тази програма са: мотивацията и ентусиазмът за четене, изразени от децата и юношите, са едни от най-ниските в света. Ситуацията в България не е много по-различна….
Удачно е да се сподели и още един факт, споменат на Форума – „че способността и мотивацията за четене се основават в най-голяма степен на опита от ранното детство. Ролята на родителите е особено важна в ранните години, когато детето не може да чете само“.
Ролята на семейството за насърчаване на четенето и грамотността, обаче, не спира в ранното детство. Партньорството с училището, насочването на децата към библиотеките, стимулирането им да се развиват и да разсъждават критично също е част от родителството.
От своя страна, образователната система следва да отговаря на потребностите на младите хора (а и на спецификите на поколението Z, на които беше посветена презентацията на Сибина Григорова, управляващ редактор на „Булевард България“) и да насърчава мисленето, четенето с разбиране, задаването на адекватни въпроси, а не просто заучаването на учебния материал.
Библиотеките – трябва да разполагат с ресурси и книги, които са интересни и полезни за децата и подрастващите.
Не на последно място, държавата има отговорността да осигури условия и финансови ресурси за насърчаване на четенето и грамотността. И то не на проектен принцип, а чрез стабилна национална програма.
Това са само една малка част от изводите и препоръките от Форума, обобщени в последния панел на събитието, в който представители на различни организации от България дискутираха какви са стъпките, които трябва да бъдат предприети, за да се работи по всеобхватен план за решаване на проблемите в сферата на грамотността, а оттам – и във всички останали сфери на обществения живот.
В последния панел от форума участва Диана Андреева, координатор „Образование“ в Национална мрежа за децата. Тя се включи в дискусия с представители на различни организации и институции относно следващите стъпки за постигане на дългосрочна промяна на средата в България.
Ако сте порпуснали конференцията, може да гледате записа от живото излъчване.
Припомняме, че Национална мрежа за децата е сред организациите, подкрепящи Нацоналния пакт за четенето. Тойй беше създаден на 17 ноември 2023 г. по инициатива фондация „Детски книги“ и фондация „Четене“, фондация „Четене“, сдружение „Книги и четене“, фондация „Глобални библиотеки“ и Съвета на АБК. Мисията и целите на Националния пакт са достъпни на сайта ТУК. Към обединението може да се присъедини всяка организация или индивидуален активист, който вярва, че четенето дава възможности.