Фондация „Международна социална служба – България“ оказва подкрепа на деца и младежи в риск и техните семейства, за да могат да останат заедно. Фондацията също така се грижи за деца и младежи, настанени в центрове от резидентен тип, осигурявайки им здравословна, подкрепяща и терапевтична среда за живот.
Д-р Събева, какви са предимствата на Закона за социалните услуги (ЗСУ) по отношение на децата и семействата?
– Първото, което трябва се има предвид е, че ЗСУ е изключително широкообхватен. Той дава възможност на всички хора – деца и възрастни, да получават подкрепа – било за предотвратяване на риск за живота и здравето им, за реализиране на права или повишаване качеството на живота им, а не както е в момента – само на лицата в риск. Това означава например, че бременни жени и младежи, бъдещи родители, могат да получат обучение по родителстване, което ще ги подготви да се грижат по-добре за децата си след това.
Друг важен аспект е въвеждането на общодостъпни услуги. Това са услуги, свързани с информиране, консултиране и обучение за реализиране на права, мобилна работа. При тях няма необходимост от насочване, сключване на договор и др., което широко отваря достъпа до подкрепа и значително намалява административната тежест. В момента всички социални услуги, с много малки изключения, например услугите в Центъра за обществена подкрепа, се предоставят на базата на направление/заповед от дирекции „Социално подпомагане“ . Според новия закон, вече няма да е необходимо дирекция „Социално подпомагане“ или общината да прави предварителна оценка на потребностите, например на детето и семейството и да издава направление за ползването на тези услуги.
Какво всъщност е „социална услуга“ според ЗСУ?
– Законът за социалните услуги дава нова дефиниция на това понятие. Социалните услуги се дефинират като дейности ( напр. психилогоическо консултиране, рехабилитация и др.), а не както досега, като места, където се извършва подкрепата (напр. Дневен център за деца с увреждания, Кризисен център). Дава се и възможност социална работа да се извършва не само в местата, където се предоставят социални услуги, а и в друга среда – например в болници, училища, центрове за деца, които са в конфликт със закона и др.
Как ще се следи за качеството на социални услуги в такъв случай?
– Новият закон предвижда създаването на структура– Агенция по качеството, която ще лицензира всички частни доставчици на социални услуги, а не само както досега, доставчиците на услуги за деца и семейства, ще извършва контрол върху качеството на предоставяните услуги и мониторинг. Създаването на тази структура ще доведе до разделяне на функциите планиране, разкриване и закриване на социалните услуги от тези на контрол, които досега се изпълняваха от Агенцията за социално подпомагане.
Въвеждането на задължения на Агенцията по мониторинг на социалните услуги на национално ниво е важна промяна, защото ще даде възможност ежегодно да се анализира състоянието и ефективността им. Агенцията ще разработва и критерии за анализ на добри практики за високо качество и ефективност на социалните услуги, ще извършва подбор на такива практики и ще предлага утвърждаването им на национално ниво. Това ще допринесе за разпространението на български добри практики, които повече от 10-15 години се развиват в страната, а не само на такива, привнесени отвън.
Какво ще промени ЗСУ за работещите в системата?
– Важен аспект на закона е фокусът му върху всички професионалисти, работещи, както в социалните услуги, така и по насочване към социални услуги в дирекции „Социално подпомагане“ и общините. Законът въвежда изискване за техния брой, квалификация и заплащане, за задължение за участие в въвеждащо и продължаващо обучение и супервизия. ЗСУ изисква и определяне на стандарт за работно натоварване, което досега липсваше или се оценяваше спрямо действащите в други европейски страни стандарти.
Какво ще стане, ако ЗСУ бъде отложен?
– Ако Законът за социалните услуги бъде отложен, системата няма да премине на следващ етап на развитието си и няма да се подобри. А тя има огромна нужда от това.