Борислава Черкезова е новият изпълнителен директор на Карин дом. До момента тя заемаше позицията директор „Международни партньорства, обучения и застъпничество“ във фондацията. В продължение на 2 години развива отношенията с партньорските организации по линия на специализираните обучения, които Карин дом предоставя. Борислава е университетски преподавател и маркетингов експерт с опит в областта на брандинга, управления на взаимоотношения с партньори, въвеждане и управление на иновации в банковия и социалния сектор. Има магистърска степен по Международен маркетинг към ИУ Варна и е докторант към катедра „Маркетинг“. Майка е на две момичета.
Какво е за Вас Национална мрежа за децата? Как Мрежата помага на Вашата организация?
Ние сме приятели и членове на НМД от 2012 година. Мрежата на първо място е едно пространство, в което с приятели и партньори можем да обсъдим идеи, текущи проблем и предизвикателства. Годишните срещи ни дават цялостен поглед върху сектора. Контактите и комуникацията ни помагат да видим пълната картина в страната. Приятелите от НМД постоянно ни информират какво се случва навън и на ниво детски политики, защото понякога, потънали в оперативни дейности, нямаме време да уловим всички промени.
Кой е най-големият ни общ успех?
Много са общите успехи и е трудно да избера един. Ние се допълваме в областта на ранното детско развитие и ранната интервенция – много неща се постигнаха последните години, въпреки че все още има и проблеми и ще продължаваме да търсим решения. Ние подаваме информация от терен, а НМД търси път нагоре – към политиците и към промяна на политиките.
Какви са предизвикателствата пред Мрежата?
Предизвикателство са политическата обстановка и несигурността – много граждански организации в момента имат трудности и са оставени сами да търсят решение на проблемите си. Точно в този момент обединението ни помага да намираме ефективни решения и устойчиво решение, а не просто когато има пожар, да го потушаваме. Но в момента сме оставени сами и, сплотявайки се, можем да се подпомагаме.
Какво още може да направи за вас Мрежа за децата?
Всяка от организациите има много ресурси и много неща, които е направила – иска ни се това да бъде по-широко популяризирано пред общността и бизнеса, обществото да се запознае с нас – по какви проекти работим, какво искаме да променим.
Ще се промени ли нещо в Карин дом, кое е първото и най-важно нещо, което ще направите като директор?
Смяната на ръководството при нас не се свързва с промяна на визията и стратегията, със сигурност продължаваме посоката на растеж. Строим нова сграда и догодина през август трябва да се пренесем в нея. Тя представлява нов модерен комплекс за децата със специални потребности – на едно място ще са събрани здравни, социални, образователни услуги, както за деца, така и за родители и специалисти. Паралелно работим по бизнес модела и по изграждане на екипа, тъй като самата сграда няма да има стойност, ако нямаме добре квалифициран и мотивиран екип. Бихме искали да въведем нови модели на работа за България.
Идеите, с които започвам работа като изпълнителен директор, ще надградят и дадат добавена стойност. Мислим в посока дигитализация, изграждане на дигитална библиотека за родители и специалисти, мислим в посока моделът на терапия да бъде хибриден – добре е всеки център и организация, работеща с деца, да имат такъв гъвкав вариант на подкрепа и да не прекъсват терапии и консултации на деца със специални потребности, защото за тях такова прекъсване е много критично.
Как се отрази на децата, с които работите, затварянето по време на пандемията?
Първата вълна беше стрес за всички. Това, което ни помогна, е че ние работим по семейно ориентиран модел – тоест, при първата среща въвличаме родителите като наши партньори – това, което се прави в центъра, се пренася вкъщи. Услугите по ранна интервенция се предоставят в домовете на децата и самите родители са въвлечени и знаят как да продължат работата. Така ние само навигирахме и давахме насоки на родителите. Интересното е, че те се чувстваха много по-овластени, много мотивирани, ангажирани и това се запази.
Открихме, че онлайн комуникацията, колкото и да не е ефективна като живия контакт, дава възможност на екипа да проследява и да търси обратна връзка, когато семейството е далеч, много по-удобно и ефективно е.