В 22 страни, засегнати от конфликти, близо 24 милиона деца, които живеят в кризисни зони, остават извън училище, съобщава УНИЦЕФ.
Анализът посочва, че едно от четири от 109,2 милиона деца в начална и прогимназиално училищна възраст – обикновено между 6 и 15 години – живее в конфликтни райони и е лишено от образование. Южен Судан е с най-голям дял деца – 51% в начална и прогимназиална възраст, които нямат достъп до образование. Нигер е на второ място с 47%, следвана от Судан (41%) и Афганистан (40%).
„Децата, живеещи в страни засегнати от конфликти, са загубили домовете си, членове на семейството, приятели, своята безопасност и спокойствие. Сега, без да имат възможност за учене на основни неща като четене и писане, те са изправени пред риск да изгубят и бъдещето си и да бъдат лишени от възможността да допринесат за техните икономики и общества, когато достигнат зряла възраст”, каза Жо Борн, началник образователни въпроси в УНИЦЕФ.
В страните, засегнати от конфликти, събирането на данни за деца е изключително трудно и затова тези цифри може да не отразяват адекватно мащаба на предизвикателството.
УНИЦЕФ се опасява, че ако предоставянето на образование в извънредни ситуации не стане приоритет, едно поколение от деца, които живеят в конфликт, ще расте без необходимите умения, за да допринесе за страните и икономиките, в които живее, което ще изостри още повече отчаяното положение на милиони деца и техните семейства. Образованието продължава да бъде един от секторите, с най-малко финансиране при хуманитарни дарителски призиви. В Уганда, където УНИЦЕФ предоставя услуги на южносуданкси бежанци, недостига на финансиране за образование е 89%.
„Училището дава на децата знания и умения, които са им необходими, за да се възстановят техните общности, след като конфликтът приключи, а в краткосрочен план образованието им осигурява стабилността и възможност да се справят с травмата от преживяното. Училищата могат да защитят децата от опасностите около тях. Когато децата не са в училище, те са изложени на повишен риск от насилие, експлоатация и въвличане във въоръжени групировки“, допълни Жо Борн, началник образователни въпроси в УНИЦЕФ.
По време на периоди на нестабилност и насилие, училищата стават повече от място за учене. УНИЦЕФ работи за създаване на безопасна среда, където децата могат да учат и да играят, за да се възстанови нормалността в живота им.
Въпреки тези усилия, несигурността и липсата на средства възпрепятстват образованието и разпространението на учебни материали в конфликтни ситуации.
Източник: unicef.bg
Снимка: freeimages.com