Skip links

“Биг Брадър фемили”, или безсилието на българските закони

Между шамарите в най-скандалната къща у нас този път влизат и деца

Дина Христова

Никое дете не трябва да бъде подлагано на произволна или незаконна намеса в неговия личен живот, семейство, дом или кореспонденция, нито на незаконно посегателство срещу неговата чест и репутация.

Конвенция на ООН за правата на детето

—————–

Издирването на поредните желаещи да станат за резил българи стартира – вече минаха два кастинга за “Биг Брадър фемили” – в Бургас и Пловдив. Този път за 200 000 лв., апартамент и кола ще се бият цели семейства според концепцията на продуцентите. Според сайта Burgasinfo.com на кастинга в морския град някои от двойките били доста разкрепостени и споделили, че биха правили секс в къщата, където и да е. Друго семейство издало, че са ги питали на колко си оценяват секса. Подобни изявления дават горе-долу представа в каква среда ще живеят децата около 3 месеца.

Никой не принуждава семействата да влизат с отрочетата си, твърдят от Нова. Продуцентът Нико Тупарев дори заяви, че убеждават родителите да не вземат малките в къщата. Въпреки това самата реклама на шоуто агитира тийнейджърите да “навият” родителите си да влязат в нея. Да, малките вероятно ще са пречка – само трябва да се тича след тях. Тийнейджърите обаче са друго нещо – те винаги вървят с определението неконтролируеми, а изцепките са естественият им начин на поведение. Хем ще правят шоу за рейтинг, хем ще “хванат” връстниците си пред екраните. Лошото е, че точно тийнейджърите най-много копират, и то негативното. В Козлодуй 13-годишно момче се обеси, докато имитира препятствие в друго риалити – “Страх”. Никой не можа да докаже, че трагедията е пряко свързана с предаването. А продуцентите му законно си запазиха гърба с предупреждението, че трябва да се гледа под родителски контрол и експериментите да не се повтарят у дома.

“Нашето желание, провокирано от интереса към турските сериали, където на фокус са отношенията в семейството, е да покажем отношенията между мъжа и жената в българското семейството – в двойката, независимо дали имат брак или живеят на семейни начала”, обясняват от Нова тв концепцията на “Биг Брадър фемили”. Продуцентите твърдят, че ще наблягат на семейните ценности. Но на всекиго е ясно, че

където всичко е по мед и масло, шоу няма,

значи няма и рейтинг.

Неправителствени организации вече са сезирали Агенцията за закрила на детето за опасенията си как ще се отрази на децата евентуалното им участие в риалити шоу, което винаги досега е залагало на скандалите. “Сега” също се опита да разбере доколко ще е защитено психическото и физическо здраве на непълнолетните участници в къщата. Пратихме въпроси до продуцентите “Олд Скул” и до Нова телевизия: Доколко могат да се намесват, ако децата се окажат в риск? Дали са правени консултации с експерти от отделите “Закрила на детето”? Има ли детски психолози и откъде са те? Запознато ли е ръководството на телевизията със сценария, има ли поставени изисквания? Поинтересувахме се и как са реагирали двете страни досега при оплаквания срещу различни техни формати.

Получихме от Нова тв общ и лаконичен отговор: “Това, което ние гарантираме, е, че телевизията ще спазва закона при реализирането на формата и ако има деца в къщата, ще следим да не се нарушават техните права и да не бъде застрашено тяхното здраве. Кастингите едва сега започват. На по-късен етап може пак да говорим.”

От Агенцията за закрила на детето и от СЕМ бяха доста изчерпателни. Но основното в отговорите и на двете институции е, че могат да се намесват едва след като програмата започне. А ако проследим опита с подобни скандални формати досега, процедурите са толкова мудни и бавни, че предаванията свършват, преди да понесат последствия.

Иначе законът за радио и телевизия дава възможност на СЕМ да следи предаванията да не противоречат на добрите нрави, особено да не съдържат порнография, да не възхваляват или оневиняват жестокостта или насилието, да не внушават нетърпимост и ненавист между гражданите. Има специални изисквания към предаванията, свързани с влиянието им върху малолетни и непълнолетни. “Експертите на съвета, като длъжностни лица, съставят актове за установяване на административни нарушения. Председателят на съвета издава по тях наказателни постановления, които включват предвидените от закона санкции (те са от 2000 лв. до 15 000 лв., б.а.) Трябва да се има предвид обаче, че това става след преглед на излъчена програма, а не предварително. Законът за радиото и телевизията е категоричен, че “създаването на радио и телевизионни програми в Република България е свободно”, пише в отговора на СЕМ до “Сега”.

На въпроса дали агенцията за закрила на детето има възможност да вземе някакви превантивни мерки отговорът беше, че тя

няма правомощия за въздействие върху сценарии,

концепции, както и очертаването на задължителни правила спрямо излъчваните програми от телевизионните оператори. В закона са споменати само санкции за родители, поставили децата си в риск. Но как и кой да оцени риска за децата, поживели сред интригите на “Биг Брадър”?

За 2009 г. в агенцията са постъпили общо 14 жалби, изразяващи недоволство от различни телевизионни предавания или реклами. Те са срещу “Цената на истината”, “Това го знае всяко хлапе”, “Страх”, реклами на енергийни напитки, на алкохол, хазарт, кафе… Оттам сезират СЕМ да прави проверки на различни реклами и предавания, които според хората влияят негативно върху възпитанието и здравето на децата.

А как в рамките на правомощията си действа СЕМ, нека проследим с пример: вземаме най-пресния – “Цената на истината”. Въпроси, които дори е срамно да повторим, се задават на участниците в праймтайма – 20 ч. Родителите пропищяха, че трябва да обясняват на отрочетата си най-вулгарните синоними на секс. Протестите валят. И от СЕМ реагират. Както им повелява законът.

Например: “След излъчването на втория брой от “Цената на истината” на 14 септември 2009 г. съветът проведе среща с ръководството на Нова тв, като в дневния ред беше включен и новият риалити формат. Беше обсъдена и опасността от някои нарушения на принципите на радио и телевизионната дейност (в частта им за добрите нрави) и възможното му преместване в по-късен часови пояс от 22.00 ч. с оглед опазването на физическото и психическото здраве на малолетните и непълнолетните. Нова телевизия изрази готовността си да постави в своя ефир обществена дискусия за отговорността на родителите във връзка с достъпа на малолетни и непълнолетни деца до медиите и необходимостта от активен диалог между родители и деца”, обясняват от СЕМ.

На 15 септември 2009 г. започва едномесечен мониторинг. Следва втора крачка: “На 2 октомври 2009 г. съветът изпрати до Нова телевизия писмата с отзиви на зрители, получени до тази дата в СЕМ, с молба да се обсъди с продуцентите доколко рейтинговите и търговските цели на “Цената на истината” съответстват на изискванията на закона за радиото и телевизията”. На предаването са съставени три акта за установяване на административни нарушения, преди на 17 ноември председателят на СЕМ да издаде указание на Нова тв да прекрати излъчването на “Цената на истината” преди 23 ч. в 14-дневен срок. Предаването беше спряно в края на ноември и до последно вървя в най-гледаното време. На това му се казва законово безсилие.

източник: в-к Сега

Прочетете също и:

Над 13 000 броя хигиенни материали бяха раздадени на 16 и 17 април 2025

Компанията Procter & Gamble за втора поредна година направи дарение на Национална мрежа за децата. Продуктите бяха разпределени[…]

Криптобосс