Skip links

Бележник 2014 – Област “Образование”

„Бележник 2014: Какъв е средният успех на държавата в грижата за децата?” е трети пореден годишен доклад на Национална мрежа за децата. Той оценява изпълнението на избрани държавни ангажименти в сферата на политиките за деца и семейства в България в рамките на календарната 2013 г. „Бележник 2014” включва 5 области, 16 подобласти и 42 ангажимента.

За пръв път през 2014 г. Бележникът беше издаден в две версии – експертна и популярна. Популярната версия разказва на по-достъпен, неекспертен език за ежедневните проблеми и предизвикателства по отношение добрата грижа и спазване правата на децата. Тя включва също и малките стъпки към голямата промяна, или какво всеки от нас може да направи, за да подобри живота и благосъстоянието на децата в България. В изработването на популярната версия на Бележника се включиха и младежи, които са клиенти и доброволци към организации-членове на Национална мрежа за децата.

Видеото, което предстои да видите, се фокусира върху ключови проблеми по отношение на услугите за ранно детско развитие. Други основни изводи и факти, заложени в Бележник 2014 по отношение на образование са следните:

  • След краткото подобрение на нетния коефициент на записване на децата в училище през 2011 г. спрямо предходните години, се наблюдава отстъпление от този резултат през 2012 г;
  • От родените преди 7 години 73 000 деца, едва малко над 63 000 са постъпили в първи клас през есента на 2013 г. За останалите няма данни къде са и защо не са записани в училище;
  • Все още няма системно и съобразено с възрастта на учениците здравно и гражданско образование в училище;
  • Децата със специални образователни потребности се сблъскват с недостъпна архитектурна среда, често учат отделени от връстниците си и нагласите към тях остават предимно дискриминационни.

Препоръките на Национална мрежа за децата са:

  • Създаване на образователна карта на България и ясно разпределяне на отговорността между институциите по обхвата на децата в училище;
  • Публикуване на данни от картата и анализ на причините за необхващане или напускане на училище;
  • Да се продължат усилията за модернизация на българското образование в частта адекватност на потребностите на децата и максимално използване на съвременни методи и средства, които пряко влияят върху мотивацията за успешно учене и успешно завършване на образованието;
  • Да се определи форма и механизъм за въвеждане на системно, съвременно и отговарящо на потребностите на децата и младите хора здравно и сексуално образование;
  • Да се положат специални усилия за широко информиране на обществото от ползите от здравно и гражданско образование и да се осигурят възможности за отворен консултативен процес с всички заинтересовани страни;
  • Да се заменят санкциониращите и дисциплиниращи подходи от Правилниците за вътрешния ред на училищата с позитивни такива;
  • Да се изготви актуална статистика за нивото на достъпност в държавните, общински и частни учебни заведения.

Медийни партньори, които подкрeпят популяризирането на оценките и препоръките на “Бележник 2014: Какъв е средният успех на държавата в грижата за децата?” са: Детски дневникVesti.bgActualno.comOFFNewsDariknews.bgDeteto.infoMediacafe.bgDnes.bg,
Momichetataotgrada.comUreport.bgAz-jenata.bgAz-deteto.bg, Webcafe.bg,  Obekti.bg и Manager.bg.

Прочетете също и:

Над 13 000 броя хигиенни материали бяха раздадени на 16 и 17 април 2025

Компанията Procter & Gamble за втора поредна година направи дарение на Национална мрежа за децата. Продуктите бяха разпределени[…]

Криптобосс