Съвместно проучване на участието на децата в политическия и демократичния живот на Еверопейски съюз, проведено от „Rand Europe“ и „Eurochild“, възложено от Европейската комисия, подчертава практиките за по-добро включване на децата в изготвянето на политики.
В проучването на Eurochild участват различни организации от 10 държави, които от своя страна проведоха консултации с детски фокус групи. В резултат на тези консултации 224 деца и младежи участват с мнения по темите.
Сред участниците са организации, които работят с деца от Финландия, Кипър, Ирландия, Германия, Малта, Холандия, Португалия, Словения и Испания.
Българското включване в проучването за детското участие в политическия и демократичния живот, проведено от експертен екип на Национална мрежа за децата, включва мнението на децата от следните фокус групи:
– Ученици от ОУ „Христо Ботев“ – с. Търнава
– Сдружение „Младежка толерантност“ – Горна Оряховица
– Младежи от Съвета на децата към председателя на ДАЗД
Детското участие в политическия и демократичния живот в България е една от основните цели в дейността на Национална мрежа за децата, която има за свой стратегически приоритет развитието на модели за участие на децата в процесите на взимане на решения, които ги касаят, и прилага редица програми по детско и младежко участие, между които „Мегафон“, „Рапортьори“ т.н.
Какво научихме от проучването?
На национално ниво детските и младежките съвети, парламентите за деца и младежи и омбудсманите за детските права са най-разпространеният механизъм за детско участие във важни политически теми. Също така, много редовни и еднократни инициативи се провеждат и в образователните институции.
Проучването разкрива, че механизмите за изготвяне на политики са инициирани предимно от възрастни, създадени са през 90-те и в периода след 2000 г. и въпреки че са добри като идеи, в тях липсва оценката и доказателствата за тяхното въздействие.
Докато повечето механизми включват равнопоставено момчета и момичета, те са насочени към по-големи деца (на 12 или повече години) и трябва да се създадат нови начини и механизми, за да се включат по-малки, уязвими или деца в неравностойно положение.
Какви са сегашните бариери пред участието на децата?
Обществените възгледи и нагласи за децата и техните способности да участват, тъй като са твърде малки, както и дисбалансът на властта между възрастни и деца, са някои от ключовите бариери пред въздействащото и приобщаващо участие на децата.
Друга бариера са езиковите способности на децата, както и липсата на достатъчно и достъпна информация за участие.
И накрая, липсата на признание за участието на децата в зададените правни рамки и липсата на обратна връзка с тях за това как са се справили, ги обезкуражава да участват по-активно.
Какво може да улесни приобщаващото детско участие?
• Обмен на информация и осигуряване на обучение за деца и възрастни
• Включване на децата във всички етапи на процесите на разработване на политики
• Създаване на безопасни пространства за участие, включително цифрови/дигитални инструменти и платформи
• Инвестиране на повече ресурси за процеси и механизми за детско участие
• ЕС насърчава участието на децата в политическия и демократичния живот на всички нива
• Създаване на национални закони и планове за осигуряване на включването на децата в правителствените решения
• Осигуряване на участието на децата в съвместното създаване на политики на европейско, национално и местно ниво.
• Публикуване на достъпни документи и информация по всички теми, които интересуват децата
• Включване на специализирани организации, за да се осигури участие на деца от всички среди
• Даване на навременна обратна връзка на децата за тяхното въздействие и по-голяма видимост на техния принос
• Да се подкрепят инициативи, ръководени от деца
Какво ще продължи да прави „Eurochild“?
Като мрежа от почти 200 организации, работещи със и за деца, „Eurochild“ се ангажира да гарантира, че децата ще участват в създаването на национални, регионални и местни политики, както и на европейски политики и инициативи. Заедно с членовете организацията ще продължи да:
• Допринася към европейски, национални и местни планове и разпоредби, за да се гарантира, че децата са част от процеса на вземане на решения
• Да обучава възрастни и деца за детското включване на европейско, национално и местно ниво
• Да работи с членове и специализирани организации, за да дава възможност за участие на ВСИЧКИ деца, независимо от произхода и способностите им
• Да се застъпва за повече финансови ресурси, за да превърне процесите на детско участие в реалност
• Да осигури достъп до информация за детското участие
• Да има повече видимост за детското участие и детското включване
Източник: eurochild.org
Цялото проучване можете да прочетете тук.
Версия на проучването, подготвена с детско участие можете да прочетете тук.