Най-големият детски музей за Югоизточна Европа отваря врати в София в средата на лятото. „Музейко“ ще е гостоприемен както за децата, така и за техните родители и учители. Това ще е детски научен център от последно поколение, на площ от 3500 кв.м – пространство за интерактивни игри, които да събуждат любопитството на децата към наука, инженерство, екология, комуникации и изкуства.
Триетажната сграда ще бъде изградена около голямо дърво. На първия етаж в корените е миналото, факти от археологията и геологията. Стволът е вторият етаж – настоящето, а в клоните е бъдещето и космосът. За детския проект разказа пред Dnes.bg Весела Герчева – директор „Изложби и програми“.
Как се роди идеята за „Музейко“?
Музейко следва идеята на детските музеи в САЩ и научните центрове в Западна Европа. Децата имат нужда от специално създадена за тях среда, за да възприемат и учат, това е много стара идея. От средата на 19 век тя се случва в САЩ, малко по-късно и в Западна Европа. В България това е проект и огромна инвестиция на фондация „Америка за България“. За Югоизточна Европа това ще е най-големият детски център от този тип, в него ще има интерактивни игри, свързани с наука, инженерство, екология, комуникации и изкуства.
Това е ново за страната начинание – какъв е международният опит, който ползвате?
От една страна „Музейко“ е изграден на опита на американските детски музеи като вътрешна концепция и изложба. Той е дизайн и дело на американски архитекти, които са избрани след международен конкурс и работят в партньорство с български фирма. Идеята е децата да имат максимално пространство и свобода, за да работят с инсталациите. Целта е откривателското – малчуганите сами да изследват, откриват и учат. Това, което вземаме от Западна Европа и се надяваме да развием, е британският опит в областта на научната комуникация. Основното при него е, че младите учени трябва да са подготвени така, че да поднасят информацията достъпно.
А какво е оригиналното, българското в изпълнението на проекта?
Българският опит е в цялата концепция, която е разработена с помощта на повече от 50 български учени от университети, музеи, изследователски центрове. Именно те на практика са направили всяка една от изложбите и инсталациите. В изложбата „Палеонтологията“ на първия етаж има няколко вида фосили на динозаври, които са открити на територията на България и са редки в световен мащаб. Това са факти и открития, които знаем благодарение на гл. ас. д-р Дочо Дочев от СУ.
В космическата секция на последния етаж цяла една инсталация е посветена на космическата оранжерия, която е проект на проф. Таня Иванова и учени от БАН. Техният проект в момента е в основата на всички подобни съоръжения, които летят на борда на Международната космическа станция. Това са само 2 примера, но във всяка сфера ние имаме екип от български учени или партньори, заедно с които сме разработвали съдържанието на изложбите. Важен е и фактът, че значителна част от бюджета за изпълнението на проекта остава в български фирми. Над 70% от нещата вътре в „Музейко“, с изключение на най-специфичните, са изработени от наши фирми.
Когато заведем детето си там, какво ще види, чуе и научи то?
Изборът на това как детето ще прекара деня си при нас зависи изцяло от родителите и интересите на детето. Целият „Музейко“ е замислен така, че децата да имат свобода на избора. Едно дете ще има различни възможности и начини да прекара деня си в зависимост от начина, по който мисли и възприема околния свят. Има деца, които ще застанат на пясъчника, който сме изолирали като обект на исторически разкопки, и ще могат в продължение на часове да разчистват един и същи предмет, да го зариват обратно, да го откриват.
За тях това е процес, които всеки път носи нова информация, колкото и невероятно да изглежда това на нас, възрастните. Други деца имат нужда да видят максимално нови неща и след това да седнат да обсъдят, да нарисуват, да обмислят с родителите си видяното. Има деца, които от съвсем малка възраст имат силно критично мислене или интерес в научна област. Те могат да разглеждат инсталациите, които „Музейко“ предлага.
А училищните групи, които ще ви посещават?
Една от най-важните ни посоки на работа са училищните групи и училищата. В момента разработваме няколко пакета училищни програми. Най-важното във всички тях е да покажем на децата различни сфери на знание. Да видят примерно как енергията има приложение към човешкото тяло. Ние можем да произвеждаме енергия с тялото си, тя е в природата, тя е в математиката, във физиката. Това са и новите тенденции в педагогиката – децата да свързват области интердисциплинарно. Целта е да не учат цифрите, само когато са в час по математика. Могат да учат цифрите, когато са в час по биология и история, дори философия и да разберат, че знанието свързва различни части на науката.
Разкрийте ни в аванс някои от чудесата на „Музейко“?
Надявам се много неща в „Музейко“ да са изненада. Но най-голямата изненада за нас ще е палитрата от хора, от емоции, от изживявания, които ще бъдат събрани на едно място. Самите ние очакваме да бъдем изненадани, когато видим реализацията на идеята. Досега проектът е живял само в главите ни и нямаме търпение да го видим наживо. За целия екип това е и своеобразен тест, защото ще видим как нещата ще работят в практиката. В средата на лятото, когато „Музейко“ официално ще отвори врати, ще разберем отговора на този въпрос.
Изтчоник: dnes.bg
Снимка: photl.com/Studio Cl Art