Асоциация Родители започва работа по проект „Споделено училище“ за сплотяване на училищната общност. Резултатът ще бъде методика за разбиране и приемане на различията. Проектът се финансира в рамките на Програмата за подкрепа на НПО в България по Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство 2009-2014 г.
В течение на 18 месеца екипът педагози на 101 СОУ „Бачо Киро“ – гр. София, подпомогнат от неправителствената организация, ще превърне своето училището в място за споделяне и опознаване.
В това училище под един покрив се събират различни култури и етноси – български, китайски, арабски, ромски и други. Екипът на Родители вярва, че различията обогатяват общността и този проект ще помогне да бъдат чути историите на децата, на техните родители-мигранти и на местните родители. Затова и главната цел на проекта е да създаде ефективен механизъм за формиране на толерантност и уважение към хората с различен произход.
Заедно с учителите Асоциация Родители ще усъвършенства техниките за диалог между училищната институция и семейството, ще открои тези, които са подходящи за родители-мигранти в контекста на българската образователна система и ще създаде пространство за споделяне на въпросите, мненията и притесненията и на децата, и на възрастните.
Организацияа обръща специално внимание на работата с децата в 5-ти и 6-ти клас, защото в тази възраст социалната среда на детето в училище е изключително важна – интензивно се създават приятелства, а влиянието на връстниците става все по-силен фактор при формирането на нагласи за приемането на различията.
Какво предстои?
- Обучение за учителите от 101 СОУ „Бачо Киро“ на тема „Взаимодействието между семейството и училището“, защото е еднакво важно как си говорим, какво си казваме и кои са общите ни цели.
- Срещи с родителите на децата от 101 СОУ „Бачо Киро“, за да се научи повече за подходите на различните култури и общности към възпитанието и образованието на децата.
- Заздравяване на връзките, като родители и учители създадат заедно план за 5 училищни празника, които включват деца, родители и учители. Защо ли? За да има повече положителни емоции и споделени мигове за всички в училище, а също и защото всеки да има шанс да участва и да покаже силните страни на своята култура.
- Разработване на методология за провеждане на час „Обучение по толерантност в клас“ за ученици в 5 и в 6 клас – изцяло интерактивна и съобразена с възрастовите особености и нуждите на децата от общуване и споделяне на общи ценности и преживявания. В духа на споделянето, методологията ще бъде разпространена като свободен ресурс и всеки учител, за който темата е важна, ще може да я използва.
- Всички заинтересовани директори и учители от други училища, могат да участват в кръгла маса, която ще бъде организирана. На нея ще бъдат представени и обсъдени добрите практики в работата по създаване на родителско-учителска общност с участие и на родители-мигранти.
- Резултатите от проекта ще бъдат обобщени в доклад, за да достигнат до още по-широк кръг от участници. По този начин те ще подпомогнат българската образователна система в диалога й с родителите, а също и в реализирането на практики за ограничаване на расизма, ксенофобията, словото на омразата и нетърпимостта в обществото и превръщането на училището в пространство на споделени граждански ценности.
Източник: roditeli.org
Снимка: freeimages.com/Ihys