На конференция под надслов „Родителите и учителите: Заедно за детето“ Асоциация Родители представи резултатите от свое национално изследване за нагласите на родителите към българското образование. Основен извод от проучването „Българското училище – погледът на родителите“ е, че семействата искат за децата си знания, умения, ценности и морал.
Форумът беше посветен на връзката между училище и семейство и събра на едно място учители, родители, психолози и официални лица, сред които министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков, Красимир Вълчев, председател на Комисията по образование и наука в НС, народният представител Елисавета Белобрадова и др. Водещ беше Яна Алексиева – изпълнителен директор, Асоциация Родители, заедно с Георги Еленков, директор на застъпнически отдел, НМД, обучител и медиатор към ПАМБ и сдружение „Виа Хуманика“, който беше и модератор на дискусиите в програмата. В панелите за добрите практики, трудните казуси и политиките за включване на родителите участие взеха директори на училища, училищни психолози, образователни експерти, преподаватели.
Данните от представеното проучване показват, че учителите получават висока оценка от родителите по редица параметри – добра подготовка, преподавателски умения, уважение към деца и родители, внимание към децата. Родителите твърдо заявяват, че биха определили 70% от учителите на децата си като „добри учители“.
Основният проблем, свързан с учителите, според родителите е липсата на млади преподаватели. Макар и общо позитивно настроени към училищното образование, родителите дават ясна заявка, че промяна в него трябва да има – това подкрепят общо 84%, като за повече от половината респонденти тя трябва да е цялостна (57%).
Сред проблемните точки, които родителите очертават е дисциплината на учениците (45%). За тях е трудна задача да овладяват поведението на децата си, особено от тийнейджърска възраст нататък и са склонни към повече възможности учителите да санкционират децата в училище. На второ място като проблем е поставен учебният материал (40%), който според родителите е 1) твърде много, 2) зле поднесен, и 3) разпределен сред твърде много учебници.
Изследването установява няколко ключови сфери на промени, които родителите подкрепят:
- Повече спорт и движение, грижа за физическото и психичното здраве на децата
- Акцент върху знания и умения, от които “има полза в живота”, не само практически, а и личностни и социални
- Въвеждане на тематични родителски срещи и индивидуален елемент в традиционните такива
- Категорично едносменен режим
Критични остават родителите към придобиването на функционални умения от децата – това те да решават реални казуси, да учат с разбиране, да се грижат за тялото си. Отчитат и липсата на граждански знания и умения (как функционират държавата и обществото).
Изследването показва също, че децата спокойно споделят за отношения с приятели и за училищни дела с родителите си, но, когато стане дума за живота им онлайн – какво правят в социалните мрежи и с кого говорят, децата ревностно го пазят за себе си, което създава предпоставки да се сблъскат с различни опасности и да не споделят за това.
Още акценти от проучването вижте в сайта на Асоциация Родители тук.
Интересно предизвикателство към участниците в събитието отправиха организаторите. Да пренапишат посланието “Родителите до тук”, което често виждаме на входната врата на училищата и да го превърнат в надпис с ново, позитивно значение. В колекцията от нови послания влязоха надписи като: “Родители, добре дошли!”, “Отворени врати за диалог и сътрудничество”, “Добре дошли! Тук работим заедно за щастливи и ученолюбиви деца.”, “Взаимност – ключ към успешната реализация на учениците!”, “Заедно да бъдем част от решението, а не от проблема.”, “Родители, вие сте наши партньори! Добре дошли!”, “Добре дошли, скъпи родители! Работим заедно за нашите и вашите деца!”.
Интерес предизвика презентацията “Политики за включване на родителите. Споделен опит.” на Марияна Георгиева – образователен експерт в сферата на качеството в средното образование и професионалното развитие на учителите с опит в България, Великобритания, Германия и Австрия. Бяха представени работещи практики и какви са ползите от участието на родителите в училищния живот. Сред тях по-висока подкрепа от родителите към учителите, по-добра атмосфера и ясно разпределение на отговорностите, по-бързо разрешаване напроблемни ситуации и др.
Конференцията предложи и панелни дискусии в темите “Трудните случаи: какви са перспективите и нуждите за подобряване на ситуацията?” и “Добри практики в България”. Освен като модератор в тях и като участник се включи Георги Еленков от Национална мрежа за децата, за да разкаже за училищната медиация като работещ подход за разрешаване на конфликти в училищна среда. В много държави като САЩ, Канада, Великобритания и други европейски държавимедиацията се прилага от специално обучен педагог с цел по-добра чуваемост между двете страни, така че при конфликт спорещите да стъпят в обувките на другия. Училищните медиатори работят заедно с психолога, а обучение за медиатори могат да преминават и ученици, за да сформират заедно с възрастните експерти т.нар. “медиационен съвет” към училището. Такъв съвет съдейства при казуси между родител и учител, учител и ученик, между двама учители, родител – дете. Медиацията работи за нормален диалог и спокойна училищна среда, включително в посока намаляване на агресията и насилието между децата.
Поради големия интерес за участие в събитието „Родителите и учителите: Заедно за детето“ конференцията беше излъчена и онлайн. Запис може да видите на фейсбук страницата на Асоциация Родители тук.