На 3 декември се отбелязва Международния ден на хората с увреждания. Посланията на този ден са различни, защото и политиките по отношение на хората с увреждания имат много лица. Водещата тема тази година е „Лидерство и участие на хора с увреждания към един приобщаващ, достъпен и устойчив свят след COVID-19“.
В световен мащаб над един милиард души, или около 15% от населението, има някаква форма на увреждане. В България, по данни на Националния статистически институт почти половин милион българи са с призната намалена работоспособност или степен на увреждане. Над 10 000 от тях са деца.
3 декември е отбелязан като Международен ден на хората с увреждания за първи път през 1992 година от Генералната асамблея на ООН. Целта на този ден е постоянно да мотивира политиците и институциите да предприемат по-ефективни действия, с които да се гарантира достъпа до общата архитектурна среда на хората с увреждания; достъпа им до общообразователната система, като и до общия пазар на труда, до информацията и до процесите на изработване и вземане на политически решения, които имат отношение към тях.
За съжаление, голяма част от българските училища не са пригодени за деца със специални потребности, методите им на обучение също; рампите за инвалидни колички у нас са почти екзотика, използването на градски и междуградски транспорт от хора със специални потребности е затруднено – реално в повечето населени места дори разходка по тротоара с количка е невъзможно.
Ранната детска интервенция подпомага пълноценното развитие на децата с увреждания
През първите месеци и години след раждането човешкият мозък се развива най-интензивно и възможностите на детето за учене са огромни. В този период ранната детска интервенция може да подобри функционалните умения и ученето, да смекчи тежестта на увреждането и да подпомогне пълноценното участие на детето във всички сфери на живота. Тя включва различни форми на игра и дейности с детето за развитие на неговите умения и способности в контекста на ежедневието на семейството и с помощта на различни специалисти – рехабилитатор, ерготерапевт, психолог, логопед, музикотерапевт и др.
Данните от световните изследвания показват, че когато на дете с увреждания се помогне по адекватен и професионален начин в най-ранния възможен момент, в 70% от случаите то може да се възстанови и развитието му да се изравни с това на децата без увреждания или затруднения, казва Веселина Тончева, психолог, част от инициативата Академия за родители и член на екипа на Център за ранна интервенция на сдружение „Дете и пространство“ в гр. Русе.
През 2017-2019 г. Национална мрежа за децата участва в един изключително важен за децата с увреждания проект „Да подредим пъзела: устойчив семейно-ориентиран подход и ранна интервенция в България“. Глобалните цели на проекта са насочени към популяризацията на нуждата от ранна интервенция в случаите с проблемно или рисково развитие при децата и подкрепа на техните семейства.
Също така, проектът цели да запознае институциите, държавните ведомства и местните власти с проблема и начините за неговото решаване. Крайната цел на Национална мрежа за децата е да бъде създадена работеща мрежа от услуги, която да дава пълноценна подкрепа на всяко нуждаещо се семейство в отглеждането на децата му.
Във връзка с проекта Национална мрежа за децата в партньорство с Фондация Карин дом и община Варна издаде две ръководства за ранна детска интервенция, представящи семейно-ориентирания подход за качествена подкрепа на родителите и децата в ранна възраст.
Едно на всеки три деца, получили услуги по „Ранна детска интервенция“, по-късно не се нуждае от специално обучение в предучилищна възраст и от класификация за увреждане. Едно от всеки три деца с увреждания или изоставане в развитието си има шанса да води напълно нормален живот – без ресурсна подкрепа, без да е в тежест на социалната и здравната система, без да е в тежест на семейството си. И това е възможно благодарение на навременната подкрепа от различните специалисти, заедно с родителите, които участват в сложния процес на развитие на децата от 0 до 3 години.
Ранната детска интервенция е необходима практика с огромен принос за обществото ни, защото с нейна помощ деца с различни проблеми израстват като пълноценни хора, като техните семейства не потъват в грижи и безнадежност, а се радват на щастливо родителство.
“Децата с увреждания и затруднения в развитието имат значителни способности, които имат нужда от подкрепа, за да се развият напълно. Ранната детска интервенция може да подпомогне развитието, ако е ориентирана към семейството и подкрепя децата в естествената им среда – у дома, на детската площадка, в яслата или детската градина“, заяви д-р Джейн Муита, представител на УНИЦЕФ в България, по време на конференция през 2019, посветена на ранната детска интервенция и подкрепата на деца със затруднения в развитието и увреждания, на която Национална мрежа за децата беше съорганизатор.
„Бихме искали в следващите години да можем да се похвалим с разширяване на мрежата от услуги , така че да бъде отговорено на нуждата от подкрепа за всяко семейство, което се грижи за дете с увреждане или затруднение в развитието. Ние като общество и граждани сме длъжни да подпомогнем родителите, като им осигурим подкрепа, за да отглеждат децата си и да могат да им предложат достоен живот като част от нашето общество“, коментира Георги Богданов, изпълнителен директор на Национална мрежа за децата.
Снимка: pixabay.com