Асоциацията на европейските журналисти – България (АЕЖ) обяви ново партньорство с Google, което цели по-висока медийната грамотност и умения за противодействие на дезинформацията сред младите хора в България.
Общият проект ще развива две от ключовите инициативи на АЕЖ. Едната е Factcheck.bg – първата и единствена платформа у нас, която се занимава ексклузивно с проверка на фактите. Сайтът работи вече две години и в него независими професионални журналисти се борят с нарастващото количество дезинформация в българската медийна среда, като проверяват твърдения по теми от обществено значение с потенциал за социално влияние. Другата е sCOOL Media – национална двуезична платформа, която насърчава журналистиката и медийната грамотност в училищата в цялата страна. Проектът ангажира ученици и преподаватели в разбиране за това как работят медиите и заедно с това им дава възможност да създават и публикуват съдържание в сайта със съдействие от професионални редактори.
От Google ще съдействат с технологична подкрепа за развитието на двете платформи, като АЕЖ-България планира за разшири екипа и дейностите в сайта Factcheck.bg, осигурявайки редовни проверки на факти, разследвания на дезинформационни кампании и видеоклипове, които развенчават популярни манипулативни наративи. Асоциацията ще проведе и поредица от обучения, насочени към български журналисти и студенти. Лекциите ще се водят Google News Lab и ще са фокусирани върху начините за дигитална проверка на факти.
Платформата sCOOL Media пък ще разработи нова програма за проверка на фактите в дигитална среда за ученици от гимназиалния курс. Тя ще включва обучения в училища и образователни центрове в цялата страна.
Така с двете инициативи АЕЖ-България насочва усилия към устойчиви резултати в противодействието срещу дезинформацията. От организацията вярват, че преподаването на медийна грамотност от ранна възраст е от изключително значение у нас, защото според Европейския индекс за медийна грамотност България е последна сред страните в ЕС по ниво на медийна грамотност в обществото. За 2023 г. страната ни има 31 от общо 100 точки в оценката, която се сформира на база индикатори за качество на образованието, медийна свобода, доверие в хората и е-участие. За сравнение Финландия има 74, Дания – 73, Норвегия – 72 точки, Естония и Швеция – 71 точки. Интересна констатация на авторите на ежегодния доклад е фактът, че най-уязвимите държави към дезинформация в момента са и най-близо до войната в Украйна, започната от Русия. Те са и сред най-изложените на злонамерена дезинформация, посочва Индексът.
Доразвиването на платформите Factcheck.bg и sCOOL Media е в подкрепа и на още една инициатива на АЕЖ-България – събитието Sofia Talks Media:Youth, посветено на темите, които интересуват младата публика и на медиите от и за деца и младежи, на което Национална мрежа за децата беше партньор в началото на лятото.
Снимка: АЕЖ-България