Осем от тридесет и трите училища, част от проекта „Училището като център в общността“ на Национална мрежа за децата, вече са част от новосъздадения списък на иновативните училища в България, публикуван от Министерство на образованието и науката (МОН). Това са:
• ОУ „Петко Рачов Славейков“, гр. Бургас
• ОУ „Васил Левски“, гр. Бургас
• ОУ „Димитър Благоев“, гр. Велико Търново
• СУ „Любен Каравелов“, гр. Варна
• Първо основно училище „Св. Св. Кирил и Методий“, гр. Гоце Делчев
• Първо средно училище „Св. Седмочисленици“, гр. Търговище
• ОУ „Никола Йонков Вапцаров“, с. Селановци
• ОУ „Димитър Петров“, гр. Сливен
Проектите, с които училищата кандидатстваха пред МОН, трябваше да бъдат предварително приети на педагогически съвет и одобрени от родителите на учениците, които засяга иновацията. Всеки проект беше разгледан от най-малко трима членове на Комисията за иновативните училища към министъра на образованието и науката, като основните критерии, на които трябваше да отговарят предложенията, бяха свързани с дефиниране на ясна и конкретна цел спрямо спецификите на всяко училище, потенциал за реализация и възможност за проследяване на въздействието от иновативния процес и иновацията върху качеството на образованието, както и план за измерване на очакваните резултати.
Общностните училища вече имат богат опит в привличането на родителите, местната общност и други партньори към училищния живот и макар от различни части на страната и различни по големина населени места, те се обединяват около визия за:
• Признаване на родителите за партньори и въвличането им в живота на училището и общността;
• Предлагане на учене през целия живот на семействата на учениците и на цялата общност;
• Създаване партньорства с местната власт, бизнеса и други училища, за да осигуряват възможности за учениците и общността;
• Използване на холистичен подход към учениците и отчитане на факта, че успехът им в училище зависи и от външните за училището влияния;
• Открита училищна култура, готова да приема идеи от ученици, техните семейства и по-широката общност.
Предложените иновации са насочени освен към работа с общността и нейната мотивация за включване в училищния живот, също и към въвеждане на иновативни елементи в организацията или съдържанието на обучението – използването на нови методи на преподаване или разработване по нов начин на учебното съдържание, учебните програми и учебни планове, както и нови практики за управлението на училщния екип.
Описаните иновативни процеси в проектите са с продължителност до 4 години и ще обхващат всички или част от участниците в образователния процес. За всяка учебна година се описват етапите на напредък и резултатите, които подлежат на мониторинг. В тях са определени целите и идеите, свързани с личностното, интелектуалното и емоционалното развитие на учениците.
Въпреки че за момента не се придвижа допълнително финансиране за тези училища, статусът им на „иновативни“ ще им даде повече свобода да експериментират и да използват подходи, съобразени с техния контекст, както и възможност за по-широко разпространение и приложение на постигнатите положителни резултати и превръщането им в стандарт за българското образование.
До 3-ти юли, списъка с иновативните училища подлежи на обществено обсъждане, като след изтичането на този срок и одобрение от Министерския съвет процесът по подбор на иновативните училища ще бъде формално приключен, а приложението на самите иновации ще започне от учебната 2017/18 година.
Проектът „Училището като център общността“, координиран от Национална мрежа за децата, е насочен към развиването на училището като общност и превръщането му в отворен и многофункционален център, който създава, поддържа и свързва общността от ученици, учители, родители и други участници в обществения живот на дадено населено място.
Снимка: pixabay