Близо 70 процента от случаите на агресивното поведение на децата в училище, по които работят отделите на агенцията за закрила на детето, се дължат на конфликти в семейството. Това показват най-новите данни на Държавната агенция за закрила на детето, представени на кръгла маса “Родителите – конфликтите – агресията и закрилата на децата” в парламента.
Данните на държавната агенция са получени след планова проверка на дирекциите за социално подпомагане в половината от страната в последните месеци. “Проверени са 42 дирекции, които работят по над 11 000 случая. 70% от случаите на детската агресия в училище, обследвани от дирекциите за закрила на детето, са пряко свързани с конфликти в семейството”, отбелязва Офелия Кънева, председател на Държавната агенция за закрила на детето. По нейните думи това са хиляди случаи, което неизбежно рефлектира и в учебната среда.
Недобрата училищната среда е основна предпоставка за негативно поведение и агресия сред децата в училищна възраст. Това сочат резултатите от редица проучвания, обобщени от психологът Иван Игов на кръгла маса “Родителите – конфликтите – агресията и закрилата на децата”.
Сред причините за фрустрацията на децата в училище, от една страна, са смесването на шест възрастови групи и обучението на 1500-2000 деца в сгради, строени за 300-600, а от друга – ученето на две смени в средните училища, което води до отнемане на равното право на образование.
В средните училища има по-високо ниво на тормоз и насилие – около 25% срещу 19% в основните, обясни Игов. Той препоръчва до 500 деца на близка възраст в една сграда и учене на една смяна.
Друга причина за фрустрация и предпоставка за насилие в училище е липсата на подготвени преподаватели и подпомагащи специалисти, смятат още психолози. Според изнесените данни училищните психолози са едва 120, а 20 на сто от учителите имат дискриминиращи нагласи към различните ученици.
Кибертормозът също може да стане предпоставка за агресия в училище, твърдят експерти. За справянето с него е необходимо създаването на защитна общност, в която да се включат родители, учители и ученици, смята гл. ас. д-р Методи Коларов от Нов български университет.
Източник: e-novinar.com, dnevnik.bg
Снимка: freeimages.com