Днес отбелязваме Международния ден срещу насилието и тормоза в училище, включително кибертормоза. Денят от определен от ЮНЕСКО и цели да привлече вниманието към вредите от свързаното с училището насилие във всичките му форми и как насилието заплашва правото на децата и юношите на образовани, здраве и благополучие.
Този ден призовава учащите, родителите, членовете на образователните общности, образователните органи и редица сектори и партньори, включително технологичната индустрия, да участват в предотвратяването на всички форми на насилие и с действията си да насърчават и защитават безопасна учебна среда.
По дефиниция кибертормозът е използване на технологиите за тормоз, заплахи, засрамване или нападки над друго лице. Заплахите онлайн и злобните, осмиващи, агресивни или груби текстове, постове или съобщения се броят за такива, а също и публикуването на лична информация, снимки или видеоклипове, целящи да наранят или злепоставят друг човек.
Интернет е инструмент и как го използваме зависи от нас. Има хора, които избират умишлено да засегнат други хора или да ги тормозят с цел да ги разстроят или унижат. Това никога не е нормално и за жертвите случващото се може да бъде изключително мъчително и с дългосрочни негативни последици.
Какво е добре да знаем всички ние – деца, младежи и възрастни
Каква е разликата между шегата и тормоза?
Може да е трудно да се направи разлика между съобщение, изпратено онлайн с цел да се тормози някой, и съобщение, изпратено онлайн като шега между приятели. За получателя обаче разликата е ясна. Шегата (или закачката) е нещо, което всеки разбира и намира за забавно. Никой не се чувства като несправедливо избран обект и не приема комуникацията като лично насочена към него. Поведението се превръща в тормоз, когато обектът не го намира за смешно или съдържанието, което се разпространява, е неконсенсусно и наранява чувствата на хората.
Някои прояви на тормоз могат да бъдат непреднамерени, но това не ги прави нормални. Причинената болка и нараняване все още са реални и това, което е било замислено като шега, все още може да бъде дълбокорарзстройващо или обидно.
Онлайн тормозът може да бъде изключително интензивен и продължителен
За разлика от моментен конфликт в жива среда, онлайн тормозът може да се случи по всяко време и навсякъде Той може да продължава 24/7 и пред очите на много свидетели. Кибертормозът може бързо да достигне до голяма аудитория, тъй като съобщенията, снимките или видеоклиповете могат да бъдат споделяни публично, за дълъг период от време, чрез групови съобщения или в социалните медии.
Децата и младежите като най-уязвими
Онлайн тормозът никога не е нормален и най-важното нещо, което подложено на кибертормоз дете трябва да направи е да сподели с някого. Първоначално това може да е приятел или съученик, но е много важно да се довери и да сподели и с възрастен, когото познава. Това може да бъде родител, настойник, друг член на семейството, учител, училищен персонал, социален работник. У нас Центърът за безопасен интиернет (safenet.bg) е мястото, което помага на деца, младежи и родители при проблем чрез Консултативната линия 124 123 и чата към нея.
Добре е децата да знаят, че трябва да запазят всички доказателства, с които разполагат за случващото се – снимки на екрана, видеозапис на екрана или всяко поведение, което е част от тормоза, включително времето и участващите лица. Могат да бъдат използвани и бутоните за докладване и блокиране, за да бъде попречено на насилниците да продължават да се свързват с обекта на тормоза.
Дали ако не обръщаме внимание на насилника той ще спре да тормози
„Хулиганите го правят заради вниманието, игнорирайте ги и те ще спрат“ е добронамерен съвет, но никога не трябва да се примиряваме с това, че някой е недоброжелателен към нас. Няколко добри практики за децата и младежите и прости тактики при онлайн тормоз:
- Винаги бъдете любезни и уважителни онлайн. Помнете, че това, че не го казвате в очите на някого, не го прави нормално. Тормозът онлайн е неприемлив.
- Докладвайте и блокирайте насилниците! Повечето сайтове на социални медии и някои игри разполагат с инструменти за докладване и блокиране, които подпомагат потребителите. На страницата ни за помощ има повече информация за това как да докладвате.
- Не отвръщайте на удара. Ако някой е нелюбезен онлайн, да му отвърнете с нелюбезност няма да помогне. Всъщност това може да влоши ситуацията и в крайна сметка да си навлечете неприятности.
- Запазете доказателствата, като използвате скрийншоти (или снимка на екрана, ако не е възможно да се направи скрийншот) на обидни съобщения, разговори или други ситуации онлайн, включващи тормоз.
- Кажете на някого! Поговорете с възрастен, на когото имате доверие, например родител, настойник или учител, или потърсете помощ на Консултативната линия 124 123 за подкрепа и съвет какво да правите по-нататък.