В края на декември 2013 г. Национална мрежа за децата подготви позиция относно необходимостта от нормативно регламентиране на шестте иновативни услуги – алтернативи на ДМСГД (Дом за медико-социални грижи за деца), разработени във връзка проект „ПОСОКА: семейство”. Услугите са:
- Семейно-консултативен център;
- Център за майчино и детско здраве;
- Център за ранна интервенция за деца от 0 до 3 г.;
- Специализирана резидентна грижа за деца до 7 г. с потребност от постоянни здравни грижи;
- Център за психично здраве за деца от 0 до 3 г.;
- Дневен център за деца с увреждания от 0 до 3 г.
В документа са изложени аргументи за спецификата на всяка от 6-те услуги. От тези аргументи следва и позицията ни за това дали съответната услуга да се разпише като самостоятелна или като част от вече съществуваща услуга, дали виждаме услугата като преобладаващо социална или преобладаващо здравна и съответно – в кой нормативен акт намираме за логично да се регламентира.
Национална мрежа за децата приветства усилията на всички ангажирани страни за разработването на иновативни интегрирани услуги в рамките на проект „ПОСОКА: семейство”, които адекватно да отговарят на потребностите на децата и семействата. Нашето разбиране за бъдещото развитие на услугите, след пилотния етап в осемте града, е че те следва да се разкриват на базата на предварително планиране, анализ на потребностите и изчерпателна информация за географското разпределение на децата и семействата, които имат нужда от тях. Оценката на потребностите следва да включва и отношението на целевите групи и готовността им реално да се възползват от подкрепата, която ще им бъде предложена. Необходимо е още на пилотния етап да се осигури качеството на услугите по отношение на управление, обучения, квалификация, супервизия и контрол, както и да се изградят механизми за оценка на ефекта от услугите. Всички анализи и оценки следва да гарантират достъп до услугите там, където има нужда от тях.
Нашето разбиране е, че всички шест услуги са интегрирани, т.е. съдържат социални, здравни и образователни компоненти. Водещото по отношение на нормативното регламентиране следва да бъде преобладаващият компонент в услугата. Дефинирането на услугите като „социални”, „здравно-социални” или „социално-здравни” е от ключово значение за разбирането и правилното позициониране на регламентите в съответните нормативни актове, както и за решенията по отношение на източниците на финансиране.
Позицията на Мрежата беше подготвена по покана на работната група за нормативно регламентиране и финансов стандарт на услугите към МЗ. Групата функционира от август 2013 г., като считано от октомври към нея се присъединиха и няколко организации – членове на НМД.
Позиция за 6 иновативни услуги – алтернативи на ДМСГД, (DOCX, 38,3 KB)
Снимка: sxc.hu/chokingxl