Просветното министерство затяга режима за липсите от час с нови стандарти, които се пишат в момента. Те трябва да заработят след влизането в сила на закона за предучилищното и училищното образование, което вероятно ще стане още догодина, съобщава “Стандарт”.
Една от промените гласи, че родителят вече ще иска предварително разрешение детето му да не бъде в клас, и то само в личен контакт с учителя, разясни просветният зам.-министър Милена Дамянова.
Досега повечето от отсъствията се извиняваха постфактум, при това само с бележки, които децата носят на класния. В много от случаите родителите дори не знаят, че тийнейджърът си е написал оправдание от тяхно име. Сега на тази практика ще бъде сложен край.
Освен това ще бъде намален и броят на дните, за които майката и бащата могат да освободят наследника си от клас. В момента те могат да поискат хлапето им да не пребивава в училище общо 10 дни за цялата година. Заедно с уикендите това прави общо 2 седмици без уроци. “Обмисляме да направим дните наполовина, но предстоят преговори с родителските организации, преди да се вземе окончателно решение”, поясни Дамянова.
Освен това директорът на училището има право да откаже разрешение на малчугана да отсъства, ако по същото време предстои класно или вземане на важен учебен материал. Независимо по какви причини са отсъствали хлапетата, те ще бъдат задължени да посещават допълнителни консултации, за да наваксат пропуснатите знания по предмета.
Разделението “извинени” и “неизвинени” отсъствия също отпада от правилника. Ще се следи обаче кога децата отсъстват от училище без разрешение на родител или друга уважителна причина – например заболяване.В момента за 15 такива отсъствия ученикът може да бъде преместен в друго училище. В новите правила тази цифра ще бъде намалена.
Ако децата системно липсват от клас без обяснение, ще ги консултират специални екипи за работа с хлапетата. В тях могат да влизат школският психолог, педагогически съветник, класният ръководител. Целта е да се разбере какъв е проблемът, който тормози детето и го спира да влезе в клас.
Родителите на малчугана задължително ще трябва да се срещнат с психолога на училището, за да се прецени как да се работи с него и дали у дома няма някакви проблеми, които тревожат детето.
Още от втория срок на тази година се предлага въвеждането на понятието “приемен учител” – преподавател, който помага на учениците да се адаптират, изслушва проблемите им и работи индивидуално с тях.
“Това категорично не означава нова длъжност и назначаване на нови учители, просто някои от тях, например тези по СИП, ще трябва да влязат в тази като че ли позабравена социална роля”, поясни Дамянова. Това е особено важно да се направи за школата, където има деца в риск -от проблемни семейства или детски домове.
Източник: в.”Черноморски фар”
Снимка: monitor.bg