Фондация „Тръст за социална алтернатива“ и Фондация за децата в риск по света имат удоволствието да поканят представители на организации с идеална цел, директори на детски градини, работещи с уязвими общности, както и други заинтересовани лица да кандидатстват в конкурс за съставяне на национална пилотна група от обучители на тема „Европейска рамка за качество в областта на образованието и грижите в ранна детска възраст“.
Тази уникална възможност се предоставя на висококвалифицирани и силно мотивирани професионалисти. Търсим лица, които искат ръководените от тях/ партниращите им образователни институции да са лидери в прилагането на подход за подобряване на предлаганите услуги чрез систематичен и цялостен преглед през призмата на експертно разработени стандарти за качество.
ОБЩА ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПРОЕКТА
ПЕТ СТЪПКИ за КАЧЕСТВО – Обучителен пакет за обучители на тема „Европейска рамка за качество в областта на образованието и грижите в ранна детска възраст“
Обучителният пакет по Европейската рамка за качество (ЕРК) е разработена от Международната асоциация „Стъпка по стъпка“, VBJK и Bureau Mutant. На 22 май 2019 година Съветът на Европейския съюз отправи официална препоръка към държавите-членки за приемане на ЕРК като инструмент за качество в ранното образование и грижи . Настоящият проект, подкрепен официално от Министерството на образованието, има за цел да излъчи обучители, които чрез провеждане на обучения на екипи в детски градини, в които се обучават деца от уязвими общности, да постигнат качествени промени в практиките в ДГ.
Обучението за ЕРК покрива пет теми: достъп, персонал и условия на работа, учебна програма, наблюдение и оценка, и политики и финансиране. Всяка тема ще бъде представена както с презентации и експертни материали, преведени на български език, така и с възможности за рефлексия върху собствените практики. Обучителният пакет “Пет стъпки към качество” и прегледа на нормативната рамка в областта на ОГРДВ за България е подготвен от ФДРС. Обучението за обучители ще се проведе от Росица Богалинска-Петрова (Фондация за децата в риск по света – ФДРС) и Снежана Радева (обучител, консултант към УНИЦЕФ през месец октомври, 2019 год).
С цел постигане на по-голяма устойчивост ФДРС ще подкрепя представители на организации с идеална цел от страната, които вече имат изградени работещи взаимоотношения с ДГ по места, така че да се формират обучителни екипи с участието на представители на организации с идеална цел и директор ДГ, които да обучат специалистите в ДГ.
За националната пилотна група от обучители търсим общо 18 обучители със следното примерно разпределение между тях: 11 директори или учители от 8 детски градини/ ясли, 3 представители на организации с идеална цел, 4 представители на академичния сектор и други. Успешните кандидат-обучители ще бъдат групирани по двойки или тройки, по собствено желание или по географски район. Във всеки екип ще има един член на организация с идеална цел, работеща с уязвими общности, и поне един директор на детска градина, работеща с уязвими общности и представител на академичния сектор .
Фондация „Тръст за социална алтернатива“ предоставя безвъзмездно финансиране за настоящата инициатива, одобрява крайния избор и комбинация на обучители и подкрепя устойчивостта на резултатите от инициативата със своите експертиза и контакти.
КАК ЩЕ СЕ РЕАЛИЗИРАТ ОБУЧИТЕЛИТЕ СЛЕД ПРИКЛЮЧВАНЕ НА ОБУЧЕНИЕТО ИМ?
След преминаване на 2,5-дневно обучение, обучителите-директори ще проведат обучения по ЕРК в управляваните от тях детски градини / ясли с подкрепа от организациите с идеална цел. Обученията в детските градини / ясли ще се проведат на място през ноември 2019 година и ще обхванат целия екип на детската градина. Те ще са с обща продължителност 2 дни.
След обученията по места, екипите на детските градини/ ясли ще проведат четири допълнителни фасилитирани срещи през периода декември 2019 – април 2020 година, по време на които ще планират и изпълняват идеите си за подобряване на прилаганите практики в съответствие с препоръките на Европейската рамка за качество (ЕРК). Екипите ще бъдат подкрепени с малки бюджети за извършване на планираните дейности. Организациите с идеална цел ще фасилитират и подкрепят този процес.
За обучителите ще бъдат организирани две еднодневни срещи за обмяна на опит – една през януари и една през март 2020 година. Опитът от прилагането на ЕРК ще бъде обобщен и използван за допълнителна адаптация на пакета за обучители. Обучителите ще бъдат включени в изграждането на план за последващо популяризиране на ЕРК сред други колеги от детски градини/ ясли, и на регионално и национално ниво.
След приключване на пилотния проект, обучението може да бъде добавено към Информационния регистър на одобрените програми за квалификация на педагогическите специалисти към Министерство на образованието и науката, в резултат на което Обучителите ще могат да разпространяват обучението и да получават заплащане за това.
ОБЩ РАЗМЕР НА ПОДКРЕПАТА
Предвидено е да се покрият разходите за участие в обучението на одобрените кандидати (такса плюс хотел и транспорт) на обща стойност приблизително 1,400 лева на човек. Всяка детска градина/ ясла ще получи бюджет от 400 лева за въвеждане на иновации и промени в съответствие с препоръките на ЕРК (не се допуска изплащане на хонорари от тази сума). За всяка детска градина/ ясла ще бъдат покрити разходите за провеждане на едно двудневно обучение по места плюс четири екипни срещи, с приблизителна стойност 1,400 лева на детска градина/ ясла. Разходите за детските градини / ясли ще бъдат покрити директно от бюджета на ФДРС.
В допълнение, представителите на организациите с идеална цел ще получат 300 лева хонорар за всяка детска градина/ ясла, за която координират провеждането на обученията по места и последващите срещи, както и ще им бъдат покрити и пътните и командировъчни разходи. Също така, те ще получат и отчетат аванс за покриване на разходи за срещи на местно ниво.
Общият ангажимент на представителите на организации с идеална цел се очаква да бъде до 17 дни при три партниращи детски градини/ ясли (3 дни обучение, 2 дни обмяна на опит, 6 дни обучения по места, 4 дни последващи срещи, 2 дни отчитане и комуникация).
В рамките на настоящата инициатива, ФДРС ще работи с физически лица, представители на организации с идеална цел. В бъдещото разпространение на ЕРК ТСА може да сключи договори за безвъзмездно финансиране с организациите, в които работят или членуват обучителите. По тази причина, преди започване на обученията за обучители, ФДРС ще сключи споразумения за сътрудничество с всяка одобрена организация с идеална цел, както и с всеки одобрен обучител.
КРИТЕРИИ ЗА ПОДБОР
В конкурса за обучители могат да кандидатстват представители на организации с идеална цел, директори, учители и медицински персонал от детски градини/ ясли, заемащи ръководни функции, експерти от регионални управления на образованието, преподаватели от висши учебни заведения, и други лица с доказани знания, опит и интерес в сферата на предучилищното образование и работата с малки деца от уязвими общности.
От кандидатстващите представители на организации с идеална цел се очаква да номинират до три детски градини/ ясли, и конкретни обучители от тях, с които желаят да си партнират. Могат да номинират и участник от друга категория. Номинирането на три детски градини не гарантира, че при одобряване на кандидата и трите ще могат да бъдат включени в проекта.
Кандидати от детски градини/ ясли, академичния сектор и други могат да кандидатстват на индивидуална основа, като ще им бъде определен партниращ обучител- представител на организация с идеална цел по взаимно съгласие.
Обучителите ще бъдат избрани въз основа на следните критерии:
- Мотивация:
- Осъзнават необходимостта от промяна и адаптиране на практиките с цел качествено образование и грижи за децата;
- Имат умения да създават защитена среда, в която екипът/ партньорите да споделят и конструктивно да обсъждат практики на работа , които имат нужда за промяна;
- Създават култура на иновации, като подкрепят новите идеи на екипа/ партньорите си, постоянно търсят начини за подобряване на различни процеси и проявяват гъвкавост и креативност в практиката.
- Квалификация и опит:
- Висше образование, за предпочитане в сферата на предучилищното образование и работата с малки деца;
- Професионален опит в работа в детска градина с деца, преобладаващо от уязвими групи;
- Задълбочени познания за детското развитие и обучение, познаване на приложимата нормативна рамка и процеси на финансиране на системата на ранното образование, на съвременни педагогически практики и програми, на системи за квалификация;
- Припознат като лидер – участва в национални и регионални работни групи, пише становища и статии, канен да изнася лекции или обучения;
- Опит в обучаване на възрастни;
- Познаване и използване на интерактивни методи и техники за обучение;
- Личностни качества:
- Отговорно отношение към поставените задачи;
- Умения за работа в екип и дистанционно;
- Умения за менторство и оказване на подкрепа за саморефлексия на колеги;
- Умения за комуникация и даване на конструктивна обратна връзка;
- Инициативност и гъвкавост с цел постигане на набелязаните цели.
ПРОЦЕДУРА ЗА ПОДБОР
Желаещите да кандидатстват за обучители следва да попълнят приложения формуляр и да прикачат към него автобиография и мотивационно писмо в срок до 30 септември 2019.
ФДРС ще проведе интервю с одобрените кандидати на база формуляр кандидати в периода 1-10 октомври, 2019 г.. Списъкът с одобрените за участие в проекта кандидати ще бъде публикуван на интернет страницата на ФДРС.
При въпроси относно Програмата можете да се свържете с нас на [email protected].
Срокът за кандидатстване е до 30 септември
Ето и линковете към двата формуляра – индивидуални и организационни:
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSea_KRjqL3R_NUHEZs1MCDXWD9I5nJXYlWJ_dz4zxYcHxv46A/viewform
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSea_KRjqL3R_NUHEZs1MCDXWD9I5nJXYlWJ_dz4zxYcHxv46A/viewform