Преподавателите, които вече познават възможностите на ИИ отговарят, че най-често биха прилагали инструментите за създаване на задачи, тестове и други образователни ресурси за учениците си
Споделяме данни от интересно поручване на Сдружение „Образование без раници“ за използването на изкуствен интелект от учители и училищни администратори. Проучването не е представително, но дава отправна точка за планиране на следващи дейности за дигитализация на българските училища, въвеждането на съвременни технологии като ИИ, както и преодоляването на дигиталната пропаст в България.
Някои от изводите:
-
- Цели 72% от учителите не използват редовно инструменти като ChatGPT или Bing Chat в работа си, а 41% от учителите никога не са използвали такива.
- В 73% от училищата не е организирано ИИ обучение и не е планирано.
- Само 53% от училищата имат назначени координатори или ръководители по ИКТ.
- В около 80% от училищата няма разписана стратегия за дигитализация и използване на дигитални технологии.
Според Сдружението само половината от училищата у нас са потенциално по-добре подготвени за интеграция на новите технологии в учебната програма и в дейностите в училище по принцип. От анкетата става ясно и, че голям дял от учителите не са наясно с процесите на дигитализацията в техните училища и има значително разминаване в начина, по който учители и администратори възприемат какво и как се обсъжда по отношение на дигитализацията в училище, което говори, че учителите са отчуждени от въпросите за дигитализация в училищата.
Още цифри и анализ на анкетата на „Образование без раници“ може да видите в публикацията им тук, както и от интервюто на Розалина Лъскова, изпълнителен директор на Сдружението по БНТ тук.
Напомняме и, че тече кандидатстването за “Дигитални училищни лидери” – най-новата обучителна програма на „Образование без раници“, която ще предостави беплатни обучения и менторска подкрепа на директори, заместник-директори, ръководители ИКТ, учители с интерес в прилагането на иновации на училищно ниво, педагогически съветници с опит с технологиите. Програмата цели да засили дигиталния капацитет на ключови за училищата кадри, a с това – на целите училища.
Обученията са безплатни и ще поставят фокус върху индивидуалните потребности на всеки участник и неговото училище. Сесиите са разпределени в 6 месеца, между февруари и юли 2024 г., с начало 3 присъствени дни: 16 – 18 февруари. Училищните експерти ще могат да разчитат на методическа подкрепа и след края на програмата.
Формулярът за кандидатстване е тук. Местата са ограничени.
За повече информация и въпроси:
Страница на сайта на “Образование без раници”:
https://obr.education/digitalni-utchilishtni-lideri
Павлина Петрова, програмен директор “Работа с училища и учители”
“Образование без раници”
[email protected]
+359877432943