Skip links

Българските ученици изостават с две години от своите връстници в Европа

Изследване на неправителствената организация “Заедно в час”  показва, че по-доброто качество на образование в България ще доведе до увеличение с 1,1 процентни пункта на годишния прираст на БВП в рамките на 15 години. Или казано на езика на парите, ако това се случи, държавата ще увеличи БВП с 3,5 млрд. лева до 2028-ма година.

Данните бяха оповестени на  конференция днес на тема  “Равен достъп до образование”. От “Заедно в час”  припомниха неприятната статистика от 2009-та година от изследването PISA, което показа, че 40% от 16-годишните българи са неграмотни. Според данните, децата у нас трябва да наваксват поне две години от образованието си, за да достигнат връстниците си в Европа

Бедността оказва най-силно влияние върху качеството на образованието, заяви пред националното радио Траян Траянов от организацията. През последните 10 години пък расте пропастта между най-добрите и най-слабо подготвените ученици, между децата в неравностойно положение и тези със семейства, между учениците от столицата и тези от селата, посочва той.

Можете да проследите запис от конференцията тук.

В последните години множество класации и анализи показват, че качеството на българското образование се влошава и по резултати българските ученици изостават от своите връстници от други европейски държави. Как да бъде равен достъпът до образование и как то да бъде качествено? На тези въпроси отговаря в “Преди всички”Евгения Пеева, ръководител на проекта “Заедно в час”.

Българските ученици като средно ниво често са с година и половина – до три години назад спрямо техните връстници в различните европейски държави. В България често различията са породени от социално-икономически причини. Добрите образователни системи залагат на учителя, много внимателен подбор на хората, които стават учители, и внимателно обучение през цялото време на тяхната работа в училище.

Даниела Тодорова – учител по икономически и бизнес предмети и английски език в училище “Христо Ботев” в Горна малина смята, че учителят е една от ключовите фигури, която може да осигури равен достъп до образование, защото той има най-пряк достъп до децата.

Всяко дете има естествено чувство за любопитство, за изследване. Основната роля на учителя е да запали това любопитство у децата и да ги мотивира да искат да знаят.

Целия разговор по Българското национално радио с Евгения Пеева и Даниела Тодорова можете да чуете тук.

Източник: Дневник, БНР и www.e-plovdiv.com/ снимка: БГНЕС

 

Прочетете също и: