На 23 март в центъра за култура и дебат Червената къща „Андрей Николов“ се състоя дебат на тема „Ученикът – в каталог?“ Дискусията е част от проект „Менторска програма за подкрепа на деца и семейства в общността и превенция на отпадането от училище” на Червената къща, финансиран в рамките на Програмата за подкрепа на НПО в България
На дискусията се обсъдиха въпроси, свързани със следите, които училището оставя върху децата – дали то поставя етикети и как те повлияват по-нататъшния образователен и житейски път на ученика? Основната теза, която беше обсъдена, се отнасяше до начините, по които „системата“ описва учениците (напр. умен, глупав, бърз, бавен, способен, неспособен, адаптивен, неадаптивен и т.н.) и за факта, че тези определения обикновено представят децата пред родителите им чрез двойки прилагателни като умен, но мързелив; възпитан, но плах; разсеян, но спортен; които реално не носят конкретна информация и не помагат на родителите да разберат какво се случва с децата им в училище.
Основни панелисти в дискусията бяха Татяна Предова от МОН, Емил Джасим от Център за образователни инициативи, Стефан Лазаров – Национална мрежа за децата, Ирина Недева, преподаватели и студенти от НБУ, участници в менторската програма и директно работещи с ученици в риск от отпадане от образованието.
Обсъди се доколко сериозен е проблемът с етикирането и какви последствия има за децата. Студентите от менторската програма отбелязаха, че децата, с които работят, най – често получават етикет на неможещи или немотивирани още от първи клас и се придържат към него до края на образованието си, без някой да очаква или изисква повече от тях. Панелистите не успяха напълно да отговорят на въпроса дали проблемът е изцяло в системата, но изводът, с който всички се съгласиха, беше, че подобрение в образованието е възможно само чрез активизирането на всички заинтересовани страни.
Бяха засегнати и теми, свързани с новия закон за образованието. Като важен въпрос беше повдигнат кой трябва да е в центъра на образователната система. Бяха обсъдени 3 възможности – това да бъде ученикът, това да бъде връзката ученик – учител или образованието да се разглежда като едно цяло, включващо ученик, родител и учител.
В Червената къща предстои да бъдат проведени множество дебати, свързани с благосъстоянието на децата. Мрежа за децата приветства подобни инициативи, на които са поканени широк кръг хора и които помагат за информираността на обществото за проблемите на децата в България.