400 учители, специалисти и персонал от 30 градини – по-добре подготвени за работа деца с увреждания. Служителите в пилотните детски градини участват обучения в рамките на проекта за пилотно тестване на „Европейската гаранция за детето“ в България.
Получихме изключително ценни знания и най-вече практически съвети по тема, която от години идентифицираме като слабо звено в работата ни – как да комуникираме и да даваме информация към родителите на деца, за които нашите екипи или специалисти установяват, че срещат трудности или имат необходимост от подкрепа в развитието. Това споделят директори на детски градини, подкрепяни по финансирания от Европейската комисия проект за пилотно прилагане на „Европейската гаранция за детето“ в България.
По проекта, осъществяван с помощта УНИЦЕФ, се финансират дейности за приобщаващо предучилищно образование в 30 детски градини от 10 общини в три области – Бургас, Сливен и Стара Загора. Подобряването и укрепването на услугите за качествено приобщаващо предучилищно образование за деца с увреждания и обучителни трудности е един от четирите компонента на проекта в България.
Като част от подкрепата за детските градини, екипите са включени в обучения, практически насоки, уебинари и методически указания, насочени към работата с деца с увреждания и трудности в развитието, както и с техните семейства. Партньор за обученията на детските градини е Фондация„Карин дом“, а експерти на УНИЦЕФ предоставят допълнителна подкрепа.
Към момента 426 служители на детски градини, сред които целия педагогически персонал и голяма част от непедагогическия на пилотните детски градини, завършват специфичните модули на програмата за обучение по приобщаващо образование. Преминали са и през въвеждащите модули за всички служители, предоставени като предварително записани обучителни уебинари за самообучение, разработени от международен консултант и адаптирани за България от УНИЦЕФ.
Сред темите, застъпени в обученията и уебинарите, са:
- Подкрепа за изграждане на приобщаваща среда в детската градина
- Ефективна ангажираност на родителите, вкл. комуникация с родители/ Ангажиране и въвличане на родителите като партньори в подкрепата за развитие на децата;
- Осигуряване на плавния преход и успешната адаптация на децата между семейството, детската градина и училището. Темата е насочена към целия персонал в детските градини и включва специалисти от Регионалните центрове за подкрепа на процеса на приобщаващото образование
- Подобрено сътрудничество в рамките на екипа за подкрепа в детските градини
- Развитие на интервенции в подкрепа на децата със специални потребности
- Осмисляне на различията
„Такава методическа подкрепа реално не сме получавали. Обученията са на добър, разбираем език, много практични и с примери от личната практика на лекторите. Досега нямахме тази информация, научаваме много неща и можем да взаимстваме“ – споделя директорът на детската градина „Мечо пух“ в Казанлък Емилия Костадинова.
„Целият екип на детската градина почерпихме много идеи от миналите до момента обучения и те са ни изкючително полезни. Впечатлени сме от практическите примери за визуализации, научихме много как да изградим приобщаваща среда, как да е многофункционално и удобно. От практикумите за допълващата и алтернативна комуникация си харесахме идеи за игри на открито, които мечтаем да осъществим. Обученията на „Карин дом“, а и уебинарите, в които участваха и педагогическите, и непедагогическия екип, ни дадоха много отговори на въпроси и ни помогнаха да разберем поведението на децата“- споделя и Цвета Станева, директор на детска градина „Слънчице“, Нова Загора. „Нов смисъл и съдържание придоби думата специален – осмисли се. Възможността на детето да е активен участник в дейността на групата, да не е изолирано, а да работи със своите възможности и темп“, допълва тя.
Директорът на детска градина „Щастливо детство“ в Твърдица – Янка Костова, пък допълва: “От изключителна важност за нас бяха разясненията как да изготвят индивидуален обучителен план за децата със затруднения и нужда от подкрепа, така че тези планове да се превърнат в работещ документ, специфичен, индивидуален за нуждите на всяко дете“.
Източник: УНИЦЕФ България
Снимка: pixabay.com