На 30 март 2015 г. се проведе първото заседание на тематична работна група „Социално приобщаване чрез образование“ към Оперативна програма “Наука и образование за интелигентен растеж“ (ОПНОИР).
Представители на Национална мрежа за децата на срещата бяха Цвета Брестничка от асоциация „Родители“, Деян Колев от център „Амалипе“, Калоян Дамянов от Национална асоциация на ресурсните учители и Милена Николова от Секретариата на организацията.
Участниците във форума обсъдиха 3 мерки от програмата, а именно: „Образователна интеграция на учениците от етническите малцинства и търсещи или получили международна закрила“, „Подкрепа за предучилищното образование на деца в неравностойно положение“ и „Осигуряване на условия и ресурси за изграждане и развитие на подкрепяща среда в детските градини и училищата за осъществяване на включващо обучение“. Дейностите, предвидени по първата мярка са допълнително обучение по български език за учениците, за които той не е майчин; допълнителни занимания със застрашени от отпадане ученици от етническите малцинства или търсещи или получили международна закрила; реинтеграция на целевите групи ученици, психологическа подкрепа, кариерно консултиране, работа с родители и др. Допустими бенефициенти по тази мярка са училища, общини и юридически лица с нестопанска цел.
Дейностите, предвидени по втората мярка, покриват дейностите по първата, но са насочени към деца от етнически малцинства или търсещи или получили международна закрила в предучилищна възраст. Допустимите кандидати по тази мярка са общини, детски градини или общински училища с предучилищни групи и юридически лица с нестопанска цел.
Дейностите, предвидени по третата мярка, включват:
- Въвеждане на изградения пилотен модел за ранно оценяване на образователните потребности на децата от предучилищна възраст и за превенция и ранна интервенция на обучителните им затруднения;
- Осигуряване на условия и ресурси за надграждане и развитие на подкрепяща среда в детските градини и училищата за осъществяване на включващо обучение;
- Развитие и утвърждаване на функционалния модел за подкрепа на процеса на включващото обучение чрез участието и използването на капацитета на специалните училища за ученици със сензорни увреждания и с умствена изостаналост;
- Прилагане на новия модел на организация и функциониране на училищата за деца с умствена изостаналост;
- Осигуряване на алтернативни модели за работа с ученици с девиантно поведение, настанени във възпитателните училища-интернати (ВУИ) и в социално-педагогическите интернати (СПИ).
Допустим бенефициент по третата мярка е единствено МОН и не се предвиждат партньорства по проектите.
Основните коментари, подадени и/или подкрепени от Национална мрежа за децата, бяха в посока увеличаване на бюджетите по първите две мерки; предвиждане на възможност за две или повече общини да кандидатстват в партньорство; планиране на допълващи мерки и механизми между ОПНОИР и Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси“ (ОПРЧР) в схемите, свързани със социално приобщаване; предвиждане на дейности за повишаване качеството на образованието и в сегрегираните училища; предвиждане на възможност в ОПНОИР общините да покриват 100% от таксите за детска градина на определени деца, като селекцията се извършва изцяло по социални критерии, а не по етнически признак; предвиждане на по-гъвкави и алтернативни форми на образование и грижа в ранна детска възраст; предвиждане на дейности за укрепване на родителския капацитет; акцент върху качеството на предучилищното и училищното образование и фокус не само върху количествените, но и върху качествените индикатори за изпълнение на мерките.
По отношение на третата предложена мярка, свързана с включващо обучение, коментарите на Национална мрежа за децата бяха следните:
- Освен МОН, допустимите бенефициенти да включват НПО, общини, училища и детски градини или поне да има задължително изискване за партньорство между МОН и изброените трети страни;
- Терминологично да се прецизира и да се използва „приобщаващо образование“ вм. „включващо обучение“;
- Да се постави акцент и да се включат в целевите групи родители на децата без увреждания и без нужда от допълнителна подкрепа, тъй като често от тях идват съпротиви към приобщаващото образование;
- Да се постави акцент върху средата и върху учителите, които да бъдат подготвени да откриват рано обучителните затруднения и да правят превенция.
Снимка: freeimages.com/svilen001