ТЕХНИЧЕСКО ЗАДАНИЕ
ЗА ЧЛЕНОВЕ НА КОНСУЛТАТИВНА РАБОТНА ГРУПА
ПО АДАПТИРАНЕ НА ОБУЧИТЕЛEН ПАКЕТ КЪМ
ЕВРОПЕЙСКИ СТАНДАРТИ ЗА КАЧЕСТВО В ПРЕДУЧИЛИЩНОТО ОБРАЗОВАНИЕ
ЦЕЛ:
Целта на настоящото задание е да зададе основните параметри, по които ще работят членовете на консултативната група по проект “Качествено образование за равен старт”, управляван от Фондация за децата в риск по света с финансовата подкрепа на Тръст за социална алтернатива.
Консултативната група се очаква да адаптира обучителния пакет “Пет стъпки за качество”, по който ще се проведе обучение за обучители през април 2019 година. Обучението има за цел да представи Европейската рамка за качество (ЕРК) в областта на образованието и грижите в ранна детска възраст (ОГРДВ) пред заетите в сектора, като предостави за ползване инструментариум за критически анализ, който да доведе до подобряване на професионалната практика.
ЕРК е стратегически документ, който очертава политиките за ранно детско развитие и поставя стандартите и насоките за повишаване на качеството на услугите и практиките, насочени към децата от 0 до 7 години в страните членки на ЕС. Документът е разработен след проучване, проведено в 30 страни на Стария континент. През м. май, 2018 г. като Приложение към Препоръка на Съвета за висококачествени системи за образование и грижи в ранна детска възраст, ЕРК е приета от Европейската комисия като официална препоръка към държавите-членки на Европейския съюз и вече е залегнала в стратегически документи и в България.
Петте теми, които се засягат в обучителния пакет – достъп до ОГРДВ; персонал, зает в областта на ОГРДВ; учебна програма; наблюдение и оценка; управление и финансиране, са взаимно свързани и е важно те да си останат такива през цялото обучение, тъй като всички те са неделима част от цялостен подход спрямо качеството.
КАКВО СЕ ОЧАКВА ОТ РАБОТНАТА ГРУПА?
Обучението е създадено от екип от експерти в областта на ОГРДВ във Фландрия (Белгия) и Холандия, и е тествано пилотно няколко пъти в страни от Европейския съюз. За да бъде ефективно и да постигне заложените цели в различните държави, е необходимо обучителният пакет да бъде адаптиран по начин, който го прави приложим в контекста на съществуващите местни педагогически рамки и политики.
За целта на адаптацията се създава консултативна работна група, която включва представители на Фондация за децата в риск по света, Тръст за социална алтернатива, двама консултанти, назначени по настоящото техническо задание, и все още неуточнен брой консултанти на безвъзмездни начала.
Работната група се състои от висококвалифицирани и опитни специалисти в областта на предучилищното и училищното образование, които познават задълбочено нормативната уредба и нейното практическо приложение. От нея се очаква в рамките на един месец, най-късно до 30 март да изготвят аналитичен доклад, в който подробно да направят анализ въз основа на съществуващото законодателство свързано с предучилищното образование и неговото практическо приложение по следните 5 теми: достъп до ОГРДВ, персонал зает в услугите за ОГРДВ, учебна програма, наблюдение и оценка, управление и финансиране.
Участниците в работната група имат свободата да работят дистанционно по предварително направен и съгласуван план, като работата включва поне 3 срещи, на които да бъдат обсъждани насоки и текущи въпроси. Те ще могат след адаптирането на наръчника “Пет стъпки за качество” да се включат в последващите обучения като обучители.
Докладът трябва да съдържа анализ по следните теми:
По отношение на достъпа:
- Достъп – с фокус увреждане
- Достъп – с фокус финансови параметри
- Достъп – с фокус наличност
- Достъп – с фокус дискриминиране по признак
По отношение на персонала:
- Брой и численост
- Вид
- Квалификация
- Обучение и развитие
- Заетост
- Задължения
- Възнаграждение и мотивиране
По отношение на учебната програма:
- Съотношение между теория и практика
- Относимост към научните изследвания за ранното детско развитие
- Спазване правата на децата – доколко застъпени са принципите за изслушване мнението на децата, участието на децата и др.
- Основана на игра – учене чрез игра
- Разнообразие
- Включване на родителите
- Усвояване на основни житейски умения
По отношение на наблюдението и оценката:
- Регулярност
- Изчерпателност на гледните точки – 360 градуса
- Подобряване на практиките вследствие на получените резултати
По отношение на управлението и финансирането:
- Роли и отговорности
- Взаимодействие
- Инициативност при търсене на източници за финансиране
- Сътрудничество с партньорски организации
КРИТЕРИИ ЗА ПОДБОР НА КОНСУЛТАТИВНА РАБОТНА ГРУПА
По настоящето задание търсим да изберем двама консултанти с разнообразен и допълващ се опит. Останалите членове на консултативната работна група ще имат съвещателна и редакционна роля, и няма да получат възнаграждение за участието си.
- Професионални изисквания
- Да познават задълбочено системата на яслите и предучилищното образование в България;
- Да имат задълбочени познания по действащата законодателна рамка за яслените грижи и предучилищното образование;
- Да познават подробно начина, по който функционират системите в детската градина и яслите;
- Да имат опит в изготвянето и адаптирането на обучителни материали за българската образователна система;
- Да имат умения за изготвяне на аналитични доклади;
- Кандидатите могат да посочат комбинация от горните качества, налични в рамките на организация-работодател. В този случай договор се сключва с организацията и кандидатът е нейн представител;
- Личностни качества
- Да могат да работят в екип и дистанционно;
- Да имат добри аналитични умения;
- Да имат комуникационни умения и умения за даване на конструктивна обратна връзка;
- Да могат да спазват срокове и да проявяват гъвкавост;
- Да могат да работят интензивно в ограничени срокове;
ВЪЗНАГРАЖДЕНИЕ
Предвиденото възнаграждение по настоящето техническо задание е 1800 лв. на човек при ангажираност 14 дни всеки, както следва: 9 дни анализ по теми, 3 дни изготвяне на доклад, 2 дни срещи. С одобрените кандидати се сключва договор за изпълнение с физическо или юридическо лице, в зависимост от кандидатурата.
ПРОЦЕДУРА ЗА ПОДБОР
Желаещите да кандидатстват за членове на консултативната работна група следва да изпратят професионална автобиография, в която да посочат линк или да приложат извадка от свои предишни писмени разработки като доказателство за уменията си, както и мотивационно писмо.
При организационна кандидатура, моля организацията да изпрати валидни доказателства за предишен опит, както и професионална автобиография, предишни разработки и мотивационно писмо на експерта, който ще работи по заданието.
Кандидатурите се изпращат електронно на адрес: [email protected], тема: Конкурс за обучители по проект “Качествено образование за равен старт” в срок до 28 февруари, 2019 г. ФДРС ще проведе интервю с одобрените на база формуляр кандидати в периода 4–6 март, 2019 г. Списъкът с одобрените за участие в проекта лица ще бъде публикуван на интернет страницата на ФДРС.
При въпроси, касещи позицията и незасегнати в настоящото техническо задание, можете да се свържете с нас на [email protected]
Краен срок: 28 февруари, 2019 г.