Повече от 1 година фондация “Живот със Синдром на Даун” се бори за промяна на съдържанието в учебниците по биология за генетичното състояние синдром на Даун. Тези, от които зависи остарялата от преди 30 години информация да се замени с актуална, са издателствата “Анубис”, “Булвест 2000”, “Просвета” и “Гея-Либрис”, както МОН, които трябва да одобрят промяната.
В момента учениците, които са бъдещи родители и лекари, се запознават с невярно съдържание, което поставя в дискриминирана позиция хората със синдром на Даун. Фигуриращата в момента информация в учебниците борави с остарели термини и диагнози, както и прогнози за живот, които не отговарят на нито една модерна медицинкска, здравна и когнитивна експертиза. По тази причина хората и особено децата със Синдром на Даун са дискриминирани, скрити и отбягвани от връстниците си и околните. Страховете на обществото от непознатото са обясними и точно затова отговорните институции и организации, както и издателствата, имат висока обществена отговорност да подкрепят тези хора и да предоставят обективна и полезна информация, а не да ги поставят в неравностойно положение и риск от социална изолация.
Националната мрежа за децата подкрепят предложението на фондация “Живот със Синдром на Даун” и застават зад искането за промяна в полза на по-доброто бъдеще на хората с тази диагноза и достойното им място в социалния и обществения живот в България.
Ние от Национална мрежа за децата като една от организациите, работещи активно за приемането на държавна стратегия за ранно детско развитие и възприемането на ранната детска интервенция като подход и начин на работа в медицинската, социална и образователна практика в България, настояваме за актуализиране на информацията, за да бъде пределно ясно на всички деца, родители, учители и медицински лица, че Синдрома на Даун е състояние, което с подходяща подкрепа не пречи на успешния, активен и дългосрочен живот на засегнатите от него хора и те могат да бъдат равноправна част от обществото.
В писмо до министър Вълчев и издателствата настояваме за промяна в учебниците по биология във всички лицензирани издателства и призоваваме Министерство на образованието да не одобрява текстове, които не са редактирани спрямо най-новите медицински стандарти и разбиране за Синдрома на Даун. Вярваме, че по този начин благосъстоянието на една немалка група деца и възрастни в българското общество значително ще се подобри.