Във връзка с разпространения по медиите случай на насилие между деца и от възрастен към дете в ОУ „Св.Св.Кирил и Методий“, гр. Ловеч, ние от Национална мрежа за децата бихме искали да изразим своето нарастващо безпокойство, че въпреки предприетите мерки за превенция на агресията, тормоза и насилието в училище през последните години, резултати все още няма. На агресията и насилието продължава да се гледа като на злободневни и сензационни теми както от медиите, така и от голяма част от обществото, което само задълбочава проблема, без да носи решение.
Макар да оценяваме високо приетия Механизъм за противодействие на тормоза и насилието в институциите в системата на предучилищното и училищното образование, смятаме, че институционалните усилия трябва да бъдат доведени до практиката чрез постоянна подкрепа за учителите и работещите с деца. Въпреки че учителското съсловие премина през множество обучения, все още няма достатъчно добре структурирана работа вътре в училищните екипи, която да дава на учителите инструменти за реакция и позитивно справяне в подобни ситуации. Такива инструменти, които са добре обмислени, приети и практикувани от учителите на всекидневно ниво, са единственият начин, по който те биха могли да реагират адекватно и да предотвратяват негативния изход в полза на децата.
Все така необходима остава и постоянната супервизия на училищните екипи, за да могат те да обмислят, обсъждат и намират решение на проблематичните случаи помежду си, да изразяват нужда от допълнителна помощ и да се чувстват подкрепени от своите директори и колеги.
В търсене на позитивно решение за намаляване на агресията и насилието е необходимо да се преодолее бариерата между училището и родителите като споделящи отговорност за децата, независимо дали те са в ролята на жертви или проявяващи агресия. В момента училището и родителите са в ситуация на война, която само затвърждава усещането на децата, че възрастните не се справят с проблема и не помагат и на тях да се справят. Това, заедно с усложнената семейна ситуация на много деца, която често е причина за агресия, задълбочава усещането за безизходица и води до случаи, на които ставаме все по-често свидетели.
Крайно време е системата на образование да предприеме и мерки за подобряване на цялостната учебна среда, която често благоприятства агресията, като създава у децата стрес и напрежение. Такива фактори са препълнените училища и паралелки, неблагоприятното съотношение между брой възрастни и деца, тесните класни стаи, липсата на достатъчно лично пространство, ученето на две смени с прекалено ранен и късен начален и краен час, претоварената програма, липсата на възможности за свободно време, отдих и спортни занимания.