В най-новия си брой от 20 март 2017 г. “Учителско дело” – вестникът на специалистите, работещи в сферата на образованието, публикува интервю с Дани Колева – програмен директор на Национална мрежа за децата, в което се представя работата на мрежата и проекта “Училището като център в общността”.
Ето пълния текст на интервюто:
– Г-жо Колева, кои са основните цели, които си поставя Националната мрежа за децата в областта на образованието?
Национална мрежа за децата е обединение на 144 граждански организации и съмишленици, работещи със и за деца и семейства в цялата страна. Насърчаването, защитата и спазването на правата на детето са част от ключовите принципи, които ни обединяват. Ние вярваме, че всички политики и практики, които засягат пряко или косвено децата, следва да се изготвят, прилагат и съблюдават, като се взема предвид принципът за висшия интерес на детето и с активното участие на самите деца и младежи.
Повече от половината от тези организации имат фокус именно образованието. Организациите работят в най-различни сфери като въвеждане на нови педагогически практики; гражданско, здравно и интер-културно образование, пилотни практики и модели в сферата на приобщаващото образование и превенцията на отпадането от училище; насърчаване на доброволчеството и дарителството като култура, въвличане на родителите и др. Приоритетни за цялата Мрежа теми са отпадането от училище и създаване на подкрепяща среда за превенция на всякакви форми на насилие над деца, както и развитие на ефективни модели на работа с жертви и извършители на насилие. Всички теми, по които работят организации – членове, и по които учителите и директорите могат да се обръщат към тях за съдействие и подкрепа могат да бъдат видяни тук
– Бихте ли разказали за дейностите, чрез които ги постигате?
За да гарантираме ефективна работа на национално ниво по нашите образователни приоритети, осъществяваме застъпнически и комуникационни кампании в партньорство с неправителствения сектор, бизнеса, институциите и отделните граждани и с подкрепата на самите деца. Мрежата участва в редица работни групи, Обществени и консултативни съвети към различни министерства, както и е член на Националния съвет за закрила на детето и Националния съвет по въпросите на социалното включване. Само за миналата година сме изпратили над 60 позиции и становища към различни държавни институции като те са довели до над 30 конкретни промени в различни стратегии, планове и нормативни документи.
Допълнително сме издали и популяризирали над 10 доклада като един от тях, който се превърна в наша запазена марка и издаваме вече пета година е „БЕЛЕЖНИК 2016: Какъв е средният успех на държавата в грижата за децата?“.
Друг важен аспект от нашата работа е популяризирането на различни възможности и кампании сред нашите членове и различни заинтересовани страни, както и осигуряването на възможност за споделяне на добри практики по между им и по-близка съвместна работа. Важна стъпка в тази посока беше създаването на онлайн платформата „Случилище“. Това е виртуален ресурсен център, който обединява полезни материали за учители, ученици, родители и професионалисти, работещи с деца.
Не на последно място НМД осъществява и няколко проекта, свързани с превенцията на отпадането и на насилието в училище като един от тях е „Училището като център в общността“.
Визията на проекта е да подкрепи развиването на мрежа от общностни училища в различни части на България – градски и селски райони като целта е децата да постигат възможно най-добрите резултати, да бъдат здрави, да се чувстват добре, да има изградено доверие, споделени ценности и партньорство с родители, НПО, бизнес, институции и други заинтересовани страни, част от общността.
Макар че не е директно насочен към нито една от двете теми, изследвания, а и нашият опит показват, че класове и училища, в които е създадено чувство за общност, рядко „страдат“ от тези два проблема.
– Как възникна идеята за проекта „Училището като център в общността”?
Както вече посочих, образованието е основен приоритет за Национална мрежа за децата. Ние виждаме този проект като важна стъпка към увеличаването на достъпа до качествено образование. Не само чрез пряката ни работа с 33 училища в страната и подкрепящите ги организазиции, но и чрез мултиплициране на техните добри резултати, чрез обмяна на опит и промотиране на национално ниво на добрите практики, които те прилагат за справяне с различните предизвикателства, които срещат.
– Бихте ли споделили постигнатите резултати от първия етап на неговото осъществяване?
Първата част на проекта протече с участието на 13 училища в страната: СОУ „Васил Левски“, гр. Вълчи дол; ОУ „Иван Вазов“, гр. Горна Оряховица; ОУ „Неофит Рилски“, с. Дерманци; Хуманитарна гимназия „Св. Св. Кирил и Методий“, гр. Добрич; СОУ „Св. Св. Кирил и Методий“, гр. Игнатиево; ОУ „Васил Левски“, с. Караджово; СОУ „Бачо Киро“, гр. Павликени; СОУ „Нешо Бончев“, гр. Панагюрище; ОУ „Добри Войников“, с. Победа; ОУ „Васил Левски“, гр. Правец; ОУ „Н.Й.Вапцаров“, с. Селановци; ОУ „Димитър Петров“, гр. Сливен и 26 СОУ „Йордан Йовков“, гр. София.
След края на първата фаза на проекта бе проведена външна оценка, като изводите които най-много ни радват са свързани с повишено разбиране от страна на участвалите в проекта управленски екипи и учители за ролята на родителите и общността. Също така при оценката бяха събрани доказателства за това, че поне в 12 от 13-те училища, родителите са станали по-активни в училищния живот и се включват в инициативи на класа и училището.
Някои от добрите примери, целящи повишено участие и мотивация от страна на родители, ученици, учители и цялата общност са: провеждане на летни училища и работилници за деца и семейства, подготвителни училища за родители на нови ученици (за 1-ви, 5-ти и 8-ми клас); курсове за ограмотяване на деца и възрастни; доброволчески, фондонабиращи кампании и много други.
Разбира се има още много работа пред нас. Като основна задача си поставяме привличането на повече партньори в проекта и популяризирането на философията и начина на работа за превръшането на училището като център в общността. За това създадохме и Консултативно-експертен съвет, в който Синдиката на българските учители е важна част.
– Какви са вашите очаквания от втората фаза на Проекта?
Конкретните цели, които си поставихме с втората фаза са:
– Да се надгради съществуващия опит и се стартира работа с нови 20 училища, които се подкрепят от партниращи организации от Национална мрежа за децата. Всъщност работа с тези училища вече е започната. Това са: ОУ Христо Ботев, с. Търнава; СУ “Любен Каравелов”, гр. Варна; ПГ по облекло „Станка Николица Спасо-Еленина“, гр. Разград; СУ „Св. Климент Охридски“, с. Тишевица; ОУ „Васил Левски“, гр. Бургас; НУМСИ „Проф. Панчо Владигеров“, гр. Бургас; ПГЛПЕХТ, гр. Ямбол; ОУ „Петко Рачев Славейков“, гр. Бургас; СУ „Христо Ботев“, гр. Кубрат; ОУ „ Св. св. Кирил и Методий”, гр. Враца; I ОУ „Васил Левски”, гр. Вълчедръм; 1 СУ „Св.Седмочисленици“, гр. Търговище; 4 ОУ „Иван Вазов”, гр. Търговище; ОУ „Св. Климент Охридски“, гр. Кърджали; ОУ „Пейо Крачолов Яворов“, гр. Кърджали; НУ ‘Цани Гинчев“, гр. Лясковец; 1-во ОУ „Св. Св. Кирил и Методий“, гр. Гоце Делчев; ОУ „Христо Ботев“, с. Крайници; ОУ „Димитър Благоев”, гр. Велико Търново; ОУ „Антон Страшимиров“ с. Бохот.
– Да се развият и приложат ресурсни материали, които биха позволили споделяне на ноу-хау, обучения, добри практики и прилагане на философията за „общностно“ училище на практика.
– Създаване и прилагане на цялостна система за мониторинг и оценка на работата на терен, проектната интервенция и въздействието върху общността.
– Популяризиране на философията и работата на Мрежата от общностни училища.
– Какво предстои като нови идеи и други проекти, насочени към създаване на условия за равен старт и повишаване качеството на възпитанието и обучението на всички български деца?
На този етап, планираме да се фокусираме върху съществуващите ни инициативи с оглед тяхното ефективно реализиране. Една от темите, по които се надяваме да работим по-активно през следващите няколко години е темата, свързана с насилието. От 2016 г. Мрежата е партньор в инициативата „Ключ към училище без страх“, която има за цел събирането на прилагани в момента добри практики и въвеждане на цялостен подход в борбата с насилието и тормоза в училище, като планира пилотирането на програми за превенция и оценка на тяхната ефективност в паралелки от 1-ви до 12-ти клас на 3 училища в България в продължение на 5 последователни учебни години. Добрите практики събрани и достигнати през проекта ще бъдат споделяни на sluchilishte.bg Инициатор на проекта е „Асоциация Анимус”, а партньори са други 8 организации с богат опит по темата- фондация „Джендър образование, изследвания и технологии”, сдружение „Алтернативи” – гр. Айтос, асоциация „Родители”, Институт по социални дейности и практики, „П.У.Л.С” – гр. Перник, „Партньори България”, Център за приобщаващо образование и разбира се Национална мрежа за децата.
– Какво от постигнато до сега Ви носи най-голямо удовлетворение?
Това, че въпреки трудностите, промяна има и тя може да се случва само, когато хората работят заедно и си поставят общи цели. Има една прекрасна поговорка, която отговаря напълно на ценностите на работа в Мрежата и нуждата от партньорство и екипна работа: ако искаш да стигнеш бързо, върви сам. Ако искаш да стигнеш далеч, вървете заедно!
– Какви са Вашите виждания за сътрудничество със Синдиката на българските учители?
Надяваме се да обменяме виждания и позиции за предизвикателствата в системата на образованието, как те могат да бъдат ефективно преодолени и да си партнираме в реализирането на различни инициативи, както и споделянето на добри практики и опит.
Интервюто в оригинал можете да видите тук: uchitelsko-delo_broi-11 (PDF, 364 KB)
Снимка: Ладислав Цветков, btv news