Ученето може да се превърне във видеоигра. Всеки ученик напредва в клас, като така развива и своя собствен герой. А у дома влиза във виртуална реалност като геймър и преборва електронни уроци. Така научава задължителната материя в училище и се забавлява, като вдига нива. И в крайна сметка се развива.
Това е визията за модерния начин на учене на създателя на портала Уча.се Дарин Маджаров, която бе представена в Пловдив на конференция „Иновативното образование на практика”. С точките, които събират, усвоявайки електронните уроци, учениците влизат в класация. Тя позволява да видят своето място в рамките на своето училище, в града и даже в цялата страна.
В момента екипът на Дарин разработва съвместно с УНИЦЕФ индивидуална учебна игра. Чрез нея може да се направи диагностика на всеки ученик по основните теми, заложени от МОН в програмите за различните класове. Това става чрез „умен” тест онлайн. Той генерира въпроси върху учебното съдържание. Ако детето даде верен отговор, задава следващ. При грешка формулира по-лесно питане. Така софтуерът засича нивото на усвояване на различните теми и регистрира проблемни точки. Накрая дава обобщение – например, че детето е усвоило 80% от материала в 1. клас. И онагледява визуално с разбивка на ключовите теми. Под всяка има колба, а „веществото” в нея показва колко са знанията точно по този въпрос.
Следващата стъпка в алгоритъма е да се препоръчат автоматично конкретни видеоуроци за запълване на белите полета. Това наваксване също не е чрез допълнителни консултации при учителите или прелистване на уроците назад в учебника. Ученикът влиза в среда на електронна игра и пак е супергероят в центъра й. В пространството около него се реят балони – всеки от тях е един от уроците, които детето трябва да мине отново, понеже са останали неусвоени. Като ги пука, той ги отваря и учи един по един.
Миналото лято създателите на играта-тест проверили как работи сред деца в Шумен и Сливен. Избрахме училища, в които дори родителите трудно говорят и пишат, обясни Дарин Маджаров. За 10 дни хлапетата повишили знанията си по български език с 10-15% в резултат на този индивидуален подход. Диагностичният тест под формата на видеоигра може да е много ефективен в Столипиново, увери създателят му в отговор на питания от учители в учебни заведения с деца от малцинствата как точно иновативните методи ще стигнат до училища, в които преобладават ученици с майчин език, различен от българския.
Електронните уроци и тестове могат да бъдат в помощ и на деца със специфични образователни потребности. От миналата седмица в сътрудничество с организация на хора с увреден слух е започнало създаването на субтитри за видеата. Предстоят постъпки пред МОН тестът да бъде признат като официален метод за индивидуална диагностика.
На въпрос дали видеоуроците не засилват допълнително пристрастяването към интернет, Дарин отвръща, че само правят ученето по-ефективно. „Вместо да учи 3 часа, детето се справя за един. Успоредно с предлаганите материали водим кампания сред родителите да акцентират и на социалните умения. Всяка седмица в платформата има статия как детето да е успешно без компютрите”, казва той.
Източник: в. Марица Пловдив
Снимка: freeimages.com