Национална мрежа за децата приветства създаването на Национален инспекторат по образование (НИО) като основен орган към Министерство на образованието и науката (МОН), отговорен за контрола на качеството и подобряването на образователния процес в средните училища в България. В свое становище, изратено до МОН Мрежа за децата, обединяваща 142 граждански организации от цялата страна, работещи за и с деца и семейства, направи някои коментари и предложения за прецизиране на текстовете на Правилника за устройството и функциите на Националния инспекторат по образованието с цел максимално ефективното изпълнение на целите и функционирането му, заложени в Закона за училищното и предучилищно образование.
Основните коментари на Национална мрежа за децата са насочени към избора на инспекторите и увеличаване на ефективността на тяхната работа. В правилника се предвижда въвеждането на т.нар. „външни инспектори“, които ще бъдат извън структурата на Националния инспекторат и ще бъдат определяни за участие в конкретни проверки. В чл.12, ал.2 от Проекта за Правилник се предлага за член на екипа от инспектори за конкретната инспекция като “външен инспектор” да НЕ може да бъде определяно лице, което работи по трудово или по служебно правоотношение на територията на административно-териториалната област, в която се намира инспектираното училище или детска градина. Според Национална межа за децата това положение може да се окаже изключително ограничаващо, тъй като ще бъде трудно да се гарантира, че в останалите области има достатъчно качествено подготвени специалисти, които да се включат в комисиите, инспектиращи детските градини и училищата в София и други големи градове, които са в пъти повече в сравнение с тези в малките населени места. Част от причините за това са, че повечето специалисти са ангажирани по трудово-правни отношения именно в столицата. Така ще стане възможно именно училищата с най-много ученици да не бъдат обект на качествена инспекция. В същото време има логика и в положението оценяващите инспектори да са от съответната административна област, защото познават спецификите на училищата в нея. Основен недостатък, който изтъкваме е задължението “външен инспектор” да не може да бъде лице, което работи по трудово или по служебно правоотношение на територията на административно-териториалната област. Смятаме, че това ще доведе до ненужно много ограничения и може сериозно да затрудни дейността на инспектората що се касае до София и големите градове. Разбираме, че основанията да се заложи подобно условие е да се избегнат евентуалните конфликти на интереси между оценяващи и оценявани, но това ще се случи реално когато подборът на инспектори е качествен и в състава на екипити влизат специалисти, които са показали умения за обективна и безпристрастна оценка, която цели да е само в помощ на съответното учебно заведение. Предлагаме да се създаде възможност при липса на подходящ инспектор от друга област, с аргументирана молба и подходяща обосновка, да се разрешава включването в екипите на лица от същата административно-терирториална единица, се казва в становището на Национална мрежа за децата.
Национална мрежа за децата препоръчва също да се прецизират заложените дейности за инспекция. Според организациите от Мрежа за децата заложените дейности, които влизат в задълженията на инспекторите, трябва да бъдат специализирани по тип. Например: учебна дейност и резултати на учениците; училищно управление и организационна култура; финансово и административно управление. Вярваме, че тази „специализация“ ще доведе до по-качествен подбор на самите инспектори и до по-ефективната им работа.
Сред останалите коментари на организациите от гражданския сектор е и необходимостта и по-ясно планиране и структуриране на работата на Национален инспекторат образование, включително посочване на ясни срокове от създаването на НИО, в които всяко училище и детска градина на територията на страната следва да бъдат инспектирани и какви са плановия брой учебни заведения, които ще бъдат инспектирани всяка година.
Вижте пълния текст на становището тук Становище НМД Правилник Национален инспекторат по образованието (PDF, 213 KB)
Снимка: freeimages.com