В Основно училище „Христо Ботев”, с. Търнава, работещо по проекта „Училището като център в общността“, се проведоха 3 поредни срещи между учители, ученици, директор и модератор . Целта на срещите беше да се създадат ефективни правила за поведение в класната стая и училището, обвързани с последствия и поощрения, които да важат в еднаква степен както за учениците, така и за възрастните.
Решението за създаване на ефективни правила в училище за деца и възрастни бе взето на база преминато обучение за превенция на проблемно поведение в клас през месец май 2017 г., където лектор бе доброволката от САЩ, проф. Синди Пфелпс, психолог.
В първата среща по създаването на правилата участваха учители, ученици, директор и модератор. Участниците бяха разделени на 3 групи, като всяка от тях имаше 4 задачи:
първо – да формулира училищни ценности,
второ – да изведе достатъчно ясни и реалистични правила, които да бъдат спазвани от ученици и възрастни на територията на училището,
трето – да изведе последствия, които да бъдат прилагани при неспазване на правилата и
четвърто – определяне на поощрения при спазване на правилата.
Така бяха зададени основните параметри на проблема „дисциплина“ и неговите решения.
Във втората среща участваха учители, директор и модератор. Целта беше да бъде създаден механизъм, чрез който да бъдат отразявани поименно учениците, които нарушават правилата, и тези, които заслужават поощрение. След дискусия и обсъждане се взе решение да бъдат изработени табла на класовете с имената на учениците и всеки учител в съответния час да отбелязва при нужда с червена точка – нарушено правило, и зелена точка – поощренията.
По време на третата среща, която протече като ученическа конференция, включваща представители на класовете от 3-ти до 7-ми, бяха представени предложените от предишните сбирки училищни правила. Така всяко предложено правило претърпя тълкуване и корекция, а учениците изразиха мнение относно ефективността на „последствията“ и „поощренията“ . За присъстващите възрастни беше удоволствие да приемат предложените от децата поощрения, както и обявяването на конкурс за „Ученик на месеца“ и „Ученик на годината“ като най-високо поощрение за редовно спазване на изработените правила. След проведените срещи на 21.09.2017 г се състоя Педагогически съвет, на който официално бяха приети изработените вече правила, последствия и поощрения. Учителката по БЕЛ Ралица Матеева пое ангажимента да визуализира изработените правила като постер за всеки клас, а от 26.09.2017 г правилата са вече факт във всяка класна стая на училището.
Това, което предстои, е да бъдат проведени родителски срещи, на които чрез Декларация за съгласие родителите на учениците да се запознаят с училищните правила, последствията от неспазването им и поощренията при добро поведение на децата и чрез подписа си декларират своята подкрепа за укрепването на училищната общност чрез спазването на общи за всички нейни членове правила.