Асоциацията на европейските журналисти (АЕЖ-България) обявява поредната си инициатива – sCOOL Media (Скуул медия) национална платформа за ученическа журналистика. Двуезичният сайт scoolmedia.com ще се превърне в място, на което ще бъдат публикувани едни от най-качествените журналистически материали, създадени от ученици от гимназиалния курс (8-12 клас).
Стартът на sCOOL MEdia e част от дните на медийна грамотност, организирани от Коалиция за медийна грамотност в образованието, чийто член е АЕЖ-България, както и Национална мрежа за децата.
Много училища имат вестник, радио или интернет сайт. Това е чудесно, но създаденото от учениците не се разпространява извън училището. sCOOL Media си поставя за цел да предостави национална идимост на най-добрите материали, така че младите журналисти от цяла България да могат да влязат във връзка помежду си и да достигнат национална аудитория.
Стартът е на 1 февруари, а първите ученически материали, които ще бъдат публикувани, са на тема “края на света”. Неотдавна в редица медии се появи информация, че краят на света ще настъпи именно на 1 февруари 2019, когато – твърдяха те – според “изтекла информация от НАСА” астероид ще удари земята. Темата е избрана, тъй като е свързана с феномена фалшиви новини. Предсказания за края на света често се представят като нещо сигурно от различни медии и винаги се намират хора, които приемат тази информация като чиста монета. Само през 2016 г., например, е имало цели 10 дати, за които е било обявено, че светът ще свърши. Това има връзка с начина, по който информацията циркулира в наши дни, с развитието на онлайн медиите и социалните мрежи.
Получени са над 30 ученически материала, сред които има много добри попадения – текстови репортажи, няколко видеозаписа и дори един подкаст. “Впечатли ни оригиналният подход на учениците и професионализма, с който бяха подходили”, казват от АЕЖ. “Щастливи сме, че част от материалите са плод на екипна работа, както и на сътрудничество с учител. Бихме искали да насърчаваме учениците да търсят подкрепа и да работят с връстници и учители, да се сработват, за да постигат по-добри резултати”.
Платформата е част от още по-амбициозна цел на АЕЖ-България, наречена „Медийна грамотност в класната стая“, за осъществяването, на която АЕЖ работи в в партньорство с Българо- американска комисия за образователен обмен Fulbright и Фондация “Америка за България”. Образованието е призвано да развива критичното мислене. Съвременният човек е потребител на различни медийни канали още от най-ранна детска възраст и уменията за проверка на фактите и отговорно отношение към информацията са от критично значение за формирането на възгледите му за света.
Специални уроци за медийна грамотност бяха разработени от експерти, координирани от АЕЖ- България, и предоставени пилотно на близо 30 американски учители, които преподават английски в български училища.
Платформата sCOOL Media обаче няма да е ограничена само до учениците, изучаващи английски с преподавател от САЩ, а ще е отворена за всеки български ученик от 8 до 12 клас, който създаде достатъчно добър материал. Работата на всеки от авторите ще бъде разглеждана от опитен редакторски екип, който ще предлага обратна връзка и ще преценява дали материалът може да бъде публикуван. Всеки месец ще бъдат избирани автор и материал на месеца, а в края на учебната година ще бъдат наградени най-добрите млади журналисти. Голямата награда ще бъде летен лагер с вдъхновяващи
лектори от САЩ и България, който ще се състои през юли.
Повече на gramoten.li
Снимка: freeimages.com