Проектът Rescue – reading early school leaving signals („Разчитане на ранните сигнали за отпадане от училище“) се изпълнява по програма Еразъм+ и е с продължителност три години. Проектът е насочен към това да направи по-лесни за разпознаване от страна на учителите първите сигнали за опасност от ранно отпадане от училище и да подкрепи педагогическия екип с подходящи инструменти за превенцията му.
Основни партньори
Проектът се изпълнява от румънската организация World vision в партньорство с WeWorld – Италия, Аcrosslimits – Малта и Национална мрежа за децата – България. Дейностите по проекта се изпълняват съвместно с университета в Бергамо, Италия и гимназиите в Негрещи и Кошерени в Румъния. Дейностите по проекта предвиждат и включване на училища от България.
Цел и подцели на проекта
Целта на проекта е учителите, училищата, местните власти и общности да работят съвместно и координирано чрез общ механизъм за намаляване на процента на ранно отпадане от училище, тъй като никоя група сама по себе си не може да се справи с този важен и значим проблем.
Проектът предвижда инвестиция в учителите като едни от основните хора, които следва да реагират по темата, да подкрепи училищата чрез подобряване на индивидуалната квалификация на учителите, подобряване на вътрешната координация в училище и взаимодействието с учениците, родителите и общността чрез един цялостен подход.
Основна целева група на проекта са ученици в риск – т.е. такива, които все още не са отпаднали от училище/обучение. Механизмът за превенция на ранното отпадане от училище ще предложи широк набор от инструменти за ранно разпознаване на риска от отпадане. Планирани са дейности за работа в посока промяна на средата в училище, както и работа с местната общност. Всички инструменти ще бъдат създадени от екип от експерти и ще бъдат контролирани научно от университета в Бергамо.
Подцелите на проекта са:
1. Анализ на европейския опит в превенция на ранното напускане на училище;
2. Създаване на програма за обучение;
3. Създаване на механизъм за превенция.
В България проектът ще работи с две пилотни училища. Целта е 25% от учителите в тези училища да бъдат обучени за разпознаване на риска от отпадане и за начините на задържане на децата в училище. Други 35% от учителите в тези две училища ще наблюдават учениците и ще предоставят на участващите учители случаи на ученици в риск.
Учителите ще бъдат обучавани чрез уебинари, семинари и регионални срещи. В края на проекта в четирите страни, участващи в проекта, ще се проведат заключителни конференции.
Първи дейности по проекта
От 1 октомври 2016 г. се планира да стартира работата по създаване на профил на учениците в риск чрез събиране на данни по места, които после ще бъдат обработени от университета в Бергамо.
От 1 декември започва анализ на сътрудничеството в училище. Ще бъдат проведени фокус групи в училищата с участието на учители, ръководство, ученически и обществени съвети.
От 1 декември ще започне и работата по механизма за превенция и интервенция. Инструментите ще бъдат разработени въз основа на събраните предварителни данни по страни.
Механизмът ще бъде представен в работен вариант на учителите в еднодневен семинар във всяко училище. Ще бъде организиран и двудневен семинар на национално ниво.
Учителите ще преминат през серия обучения преди прилагането на механизма в техните училища. Обученията ще включват два компонента – основна обучителна сесия от два дни, както и последваща сесия от един ден. За всички учители в проекта ще се организират и два международни уебинара.
За повече информация по проекта, моля свържете се със Стефан Лазаров на [email protected]
телефон 02/9888 207
Снимка: free images