Цели 79% от българските ученици възнамеряват да гласуват, когато достигнат съответната възраст, на национални избори, а 84% – на местни. Това сочи международното изследване сред ученици от осми клас, посветено на гражданското образование ICCS, резултатите от което бяха обявени във вторник и представени от министерството на образованието вчера.
Учениците, които са демонстрирали желание да участват в избори, са с по-високи резултати на теста от останалите. В сравнение с останалите участници в изследването българските ученици са готови в по-голяма степен да участват в различни прояви за изразяване на позиция по значими обществени или политически въпроси – дискусии, петиции, шествия или онлайн кампании. В сравнение с 2009 година се е повишила тяхната увереност да участват в различни граждански инициативи.
Нараснало е и доверието на учениците в политическите институции като правителство, парламент и съд, като най-много ученици имат доверие в правосъдието – 69 на сто, а Народното събрание и правителството се радват на одобрението на повече от половината от подрастващите. Резултатите от изследването сочат, че в държавите с утвърдени демокрации и стабилна икономика учениците с по-високи резултати на теста показват по-високи нива на доверие в политически и граждански институции.
Доверието на учениците в традиционните медии е – 61 на сто или по-високо от това на връстниците им в други страни.
Особено впечатление прави фактът, че 60 на сто от българските 15-годишни са на мнение, че добрият гражданин трябва да изучава историята на страната си, с което надвишават почти двукратно усреднения резултат от 38% за Европа.
Според 74% от запитаните ученици замърсяването на околната среда представлява една от най-големите заплахи за човечеството.
На второ място осмокласниците са поставили тероризма – 67% у нас при 66% средно за страните от ICCS.
Заплахата от липса на работа тревожи 53% от българските деца, като стойностите кореспондират едно към едно със застъпваното от 53% схващане за труда като основополагащо отлика за добрия гражданин.
Преобладаващата част от учениците приемат, че хората трябва да имат равни права, независимо от техния пол или етнически произход. Над половината или 66% от запитаните осмокласници смятат, че мъжете и жените трябва да имат равни възможности за участие в управлението. За страните-участници в проучването средният резултат е 75%.
Мнозинството от учениците във всички държави подкрепят свободното придвижване и трудовата мобилност в ЕС. В 80 на сто от случаите българските осмокласници са на мнение, че в бъдеще ще има по-голямо сътрудничество между европейските държави.
Изследването се провежда от Международната асоциация за оценяване на образователните постижения (IEA) съвместно с Австралийския съвет за образователни проучвания и Лабораторията за педагогически експерименти в университета Тре в Рим. В България то се провежда и организира от Центъра за оценяване в предучилищното и училищното образование.
В изследването са участвали повече от 94 000 ученици и 37 000 учители от 24 държави, от които 16 в Европа, 5 – в Латинска Америка, и 3 в Азия. У нас изследването е проведено от 7 март до 20 април 2016 година, като в него са участвали 2966 ученици от осми клас и 1549 учители от 147 училища. На учениците са задавани въпроси с различни равнища на сложност, свързани с познаването на гражданските права, задълженията на гражданите и работата на институциите. Средният резултат на българските деца е 485 точки от общо 1000, при усреднен резултат на учениците от държавите, участвали в проучването – 517. С най-високи резултат са учениците от Дания – 586 точки. С по-висок резултат на поставените въпроси са момичетата – 505 точки срещу 468 за момчетата. Българските ученици са повишили с 19 точки резултатите си по гражданско образование в сравнение с 2009 година.
Източник: dnevnik.bg
Снимка: flickr.com