Синдикат „Образование” към КТ „Подкрепа” направи анализ на източниците на стрес в работата на българския учител. При анализа се открояват няколко водещи фактора, ескалиращи стреса на работното място:
– Липсата на добро партньорство от страна на родителите се оказва огромен стресов фактор за работещите в системата;
– Проблемите с ръководството на учебните заведения и лош социален диалог;
– Наднормения шум в класната стая и училищните коридори;
– Ниския социален статус и трудното икономическо оцеляване генерира значителен стрес в преподавателите;
– Липсата на лостове за превенция на агресията сред деца и ученици;
– Политическата тенденция за недооценяване на учителя, рушене на неговия авторитет, силно активизирана през годината на голямата учителска стачка 2007 г. и следващите години, също е мощен източник на стрес.
Синдикат „Образование“ предлага поредица от мерки за борба със стреса, фактор водещ до огромно изхабяване на учителите:
– Подобряването на комуникациите с родители и ученици чрез регламентирани задължения в ЗПУО;
– Единна национална политика за възпитание на подрастващите;
– Възраждане на традиционните ценности, свързани с многовековния авторитет на учителя в българското училище;
– Изграждане на активна и истинска обществена представа и оценка за учителския труд и принос.
Компенсаторни механизми за съхраняване на учителите в България до високата пенсионна възраст, отредена им от НОИ:
– Прекатегоризиране на учителския труд от трета към втора категория. (Българските учители са с най-висока за Европа средна възраст от 58 години);
– Намаляване на годишния норматив на учители, достигнали определена възраст;
– Ползването на една година платен отпуск за квалификация.
Източник: uchiteli.bg
Снимка: freeimages.com