Новият прием на деца в първи клас предизвика недоволството на родители. Според промените в работния вариант на Столичната община, адресът ще е ключов за кандидат-първолаците, като пресяването ще става по постоянен адрес, носещ най-много точки. И въпреки че според заместник-министъра на образованието Диян Стаматов промените, свързани с централизирани критерии и фиксирани точки, са важни и положителни, срещу новите правила се обявиха доста родители, на чиито деца им предстои прием в учебно заведение. В няколко писма, изпратени до членове на общинския съвет и до омбудсмана Мая Манолова, те обясняват, че новите критерии водят до пряко дискриминиране на децата и ще се получи още по-голямо разделение в обществото, вместо да доведе до интеграцията му.
„Живеем в 21 век и хората стават все по-мобилни. При избора на училище родителят следва да има право да прецени къде да запише детето си – дали учебното заведение да бъде срещу блока, до местоработата на родител, до адреса на близък роднина, който ще бъде ангажиран в отглеждането на детето, до спортния клуб, в който детето тренира и т.н. Това е изцяло въпрос на личен избор и не е допустимо такова ограничение да бъде нормативно прието“, смята Веселина Андреева от София. Според нея е нормално училища, доказвали своите резултати, да бъдат сред желаните учебни заведения и обратно. Докато с нововъведението, извеждащо критерия местожителство с най-голяма тежест автоматично би осигурило запълването на училища, които страдат от недостиг на кандидати.
Този критерий предизвиква още един проблем, засягащ хората от новите столични квартали като „Манастирски ливади“, „Витоша“ и др., където училища липсват.
„В ж.к. „Овча купел“ училищата са три – точно толкова колкото има на „Пиротска“ в отсечката между бул. „Христо Ботев“ и ул. „Одрин“ – разстояние от приблизително 1 км. и минимален брой жилищни сгради“, уточнява Андреева. Също така тя смята, че ако целта на системата е да осигури приоритетен прием на деца, живущи в района, то настоящият адрес е абсолютно достатъчен. „Изместването на настоящия адрес от постоянен следва да се тълкува или като излишна бюрократщина или дискриминативно“, пише тя.
Според недоволните, никъде не е обърнато внимание на завареното положение. Хората смятат, че е задължително при прием най-високата тежест да се дава на преминато обучение в подготвителна група към същото училище, тъй като децата вече са се адаптирали и класът е сформиран.
Новите правила само ще накарат хората да се втурнат да се пререгистрират, сменяйки адресите и личните си карти. Единият родител ще е на адрес, за да изпълни изискванията на системата за ясли и детски заведения, другият родител ще се регистрира на друг адрес, за да може да запише първолака, впоследствие най-вероятно историята ще се повтори и в 5 клас.
Диян Стаматов: Елитарният подход в 1 клас е изключително опасен!
Тази година в София ще има 2 хиляди повече първокласници, но сигурно ще има деца от близките градове, така че адресът няма как да не бъде основен критерий. Във всеки софийски квартал има поне едно добро училище. Насоката е да има равен старт на всички деца, където най-силен фактор е родителят. Той трябва постоянно да иска качеството на образованието да е на една висота. В първи клас не бива да говорим за елитност. Елитарният подход в 1 клас е изключително опасен. Това заяви заместник-министърът на образованието Диян Стаматов за bTV в коментар за новите критерии за прием на първокласници в столицата. По думите му критерият адрес не може да е ключ към корупция по много причини. От различни места се чувало как се сменят адреси, но винаги съм бил на мнение, че един ученик трябва да учи до най-близкото по местоживеене училище. Много е добра тази стъпка в София. Не се забранява на родителя да посочи повече от едно училище при кандидатстването, допълни още Стаматов.
От своя страна заместник-кметът на София по образованието Тодор Чобанов заяви, че „нашето присъствие онагледява комплексния характер на отношенията в средното образование. Законът е възложил в случаите, когато има повече ученици да разабротим и въведем критерии за прием.„ Според Чобанов не е вярно, че в София няма квартали, където няма училища. Постоянната комисия по образование е започнала публичен процес, като заинтересованите страни може да изпращат предложения. „В България действа една от най-либералните системи в Европа. На много места въобще няма избор. Приемът е изцяло отговорност на директора и педагогическия съвет. До два допълнителни критерия ще имат право да определят директорите на училищата. Трябва да съчетаваме различните обществени интереси“, допълни още Чобанов. Според родителите, обаче, това е сериозен административен подход, който ограничава възможностите за прием на децата в предучилищна група. В столицата не всички училища могат да предлагат еднакво ниво на обучение. Хората, вместо да имат избор, са принудени да бъдат разпределяни по един административен подход. Така се възпират талантливите деца да се реализират в училища, които предлагат по-специализиран начин на обучение, категорични са родителите.
Те напомниха, че днешните времена са по-динамични, хората често се местят. Според родителите трябва да се дадат повече възможности на самите училища сами да определят критериите за избор на учениците и областите, в които да се развиват.
Източници: actualno.com, dnes.bg
Снимка: photl.com