В Софийския университет „Св. Климент Охридски“ се проведе международен научно-практически форум на тема “Креативно образование – педагогически практики, вдъхновени от идеите на сър Кен Робинсън и д-р Мария Монтесори”. В събитието, организирано от Факултета по науки за образованието и изкуствата (ФНОИ) на СУ “Св. Климент Охридски”, взеха участие над 400 образователни специалисти от академичната общност, училища, детски градини и неправителствени организации. Лектори бяха изследователи и практици от Полша, Великобритания, Австрия, Германия, Норвегия и България.
Работната група за подобряване на грижите и подкрепата на децата в яслена възраст, ръководена от УНИЦЕФ България, прие, че детската ясла има първостепенна роля и отговорност за осигуряване благополучието на детето. Тя осигурява грижа за децата в един изключително важен за човешкото развитие период, когато се полагат основите за психическо и физическо здраве, поведението, ученето през целия живот и цялостното благополучие на индивида. За да се разгърне потенциала на детската личност, организираната грижа в този възрастов период, в съответствие с най-новите разбирания за развитието на детето, следва да осигурява не само задоволяване на основните жизнени потребности на детето, но и да предоставя стимулираща среда, наситена с подкрепящи и позитивни човешки взаимоотношения и общуване, както и възможности за учене чрез активно участие.
В дългосрочен и краткосрочен план препоръките към държавните организации са: промяна на нормативната уредба; определяне на отговорните национални институции за мониторинг на съдържанието и качеството на грижите и образованието за деца в яслена възраст; актуализиране на изискванията към структурата и квалификацията на персонала; промяна в организацията и управлението на детската градина с яслени групи в нея.
Работната група за подобряване на образованието в детската градина, ръководена от доц. Лора Спиридонова и хон. ас. Деси Стоева от ФНОИ на СУ “Св. Климент Охридски”, прие като приоритети: създаването на законодателна възможност за създаване на иновативни детски градини; изготвяне на формуляр за кандидатстване (включващ описание на иновацията, мотивите за нейното предлагане и подробно описание на иновативния процес, както и план за неговото реализиране, в съответствие с принципите и целите на националните и европейските образователни приоритети), както и включване в списък на иновативни детски градини, при отчитане на концепцията за иновативност. Работната група обсъди необходимостта от тези промени, за да могат да бъдат приети параметрите на иновативната програмна система “Монтесори”.
Работната група за подобряване на образователната среда в училище, ръководена от Милена Стойчева, Джуниър Ачийвмънт, представи основните препоръки към българските институции, отговорни за образованието, базирани на доклад “Образование, бъдеще на трудовия пазар и младежките умения” на Джуниър Ачийвмънт в целия свят към Г20. Според доклада образователните системи трябва да се фокусира върху: развитие на предприемаческо мислене и умения за стартиране на бизнес сред учениците; развитие на меки умения (ефективна комуникация, работа в екип, решаване на проблеми, емпатия, лидерство, умение за учене) сред младите хора за подобряване и поставяне в контекст на тяхното технологично мислене; развитие на инструменти за измерване на меките умения; формиране на дългосрочни действия за образователна реформа; създаване на условия за партньорство между образованието и бизнеса; действия в посока ограничаване на дългосрочната безработица.
Работната група изготви конкретни препоръки в три насоки към българските институции, отговорни за образованието. Първата касае връзката с нужните компетентности /знания, умения и нагласи/, които ще позволят на младите хора да определят развитието на технологиите в бъдеще, а втората – как да бъде улеснено партньорството между образованието и бизнеса. Третата е свързан с това как учителите да бъдат насърчени да използват иновациите в класната стая. Основната цел на препоръките в третата насока е да се създадат условия хора, които са мотивирани да бъдат учители и да се развиват в тази област, да бъдат ценени от обществото и да бъдат ролеви модели за учениците.
Специално място на международния научно-практическия форум “Креативно образование – педагогически практики, вдъхновени от идеите на сър Кен Робинсън и д-р Мария Монтесори” бе отделено на реализирани и предстоящи иновативни педагогически практики в България, осъществявани от студенти и преподаватели от ФНОИ на СУ “Св. Климент Охридски”: първата Монтесори паралелка в общинско училище в България (с. Железница), въвеждането на метода в общински детски градини в Габрово, предстоящото му интегриране в общински детски градини в град София.
Източник: dnevnik.bg
Снимка: pixabay.com