Национална мрежа за децата отправи своите коментари и предложения по повод предложенията за промени в Наредбата за оценяване на резултатите от обучението на учениците.
В свое становище, изпратено до Министерство на образоварието (МОН), Мрежа за децата отчита усилията на министерството за подобряване на нормативната уредба, но в същото време изказва опасения за някои от предложенията, свързани с предложените промени в начина за оценяване на резултатите от обучението на учениците. Гражданските организации, част от Национална мрежа за децата считат, че част от предложенията за промени не почиват на модерните и професионални подходи за оценяване и следва да бъдат отложени и прецизирани след изготвянето на сериозен анализ и постигането на професионален консенсус за нужните от тях.
Един от основните коментари е свързан с предложенията за промени в поставянето на оценки на най-малките уеници – от I до III клас. В предложените промени се предвижда те да не получават оценки по шестобалната система, а да бъдат оценявани качествено. Като пример за подобни качествени оценки от МОН дадоха възможност на децата да бъдат поставяни знаци като усмивчици или да се пише „Отлично“, „Много добре“ и пр.
От Национална мрежа за децата обаче считаме, че предложените промени са несъществени и макар да се наричат „качествени“, те де факто отново обхващат установени в практиката интервали за оценяване, които съответстват отново на стандартните количествени оценки. По този начин отново се слага акцент върху това до колко ученикът е по-близо или по-далече от определена в програмата учебна цел, без да се дава възможност на учителя да оцени самия процес на учене и преодолените от ученика затруднения по време на този процес, се казва в становището на Мрежа за децата
Друга важна област, която организациите от гражданския сектор, част от НМД, определят като спорна, е предложението оценката от „входното ниво“ на учениците да се вписва като текуща оценка за срока. Този вид оценяване би следвало да има друга педагогическа цел – ориентиране на учителя за по-доброто планиране и организиране на работата в началото на учебната година. Поставянето на оценка на ученика на този етап, като текуща оценка за настоящата учебна година е силно проблематично, тъй като именно учителят носи отговорност за това какви дейности ще предприеме, за да може в разумен срок да се преодолея идентифицирани дефицити на ученика.
Национална мрежа за децата също посочва в своето становище като притеснително „утвърждаването на изпитните материали за националните външни оценявания (НВО) и за държавните зрелостни изпити и на правилата за оценяването им да се осъществява не от министър, а от лице, специалист по съответния учебен предмет“. Тази мярка би могла да има две негативни последствия: прехвърля се отговорност върху един-единствен човек, което е обезпокоително, като в същото време не дава отговор на въпросите, свързани с критериите, по които ще се избира този човек; инструментите за НВО и свързаните изпитни материали трябва да са проверени въз основа на научни статистически и психометрични показатели – тежък процес, който трябва да бъде гарантиран от МОН, вместо един-единствен научен специалист да има компетенциите да подготви най-добрите изпитни материали.
Вижте пълния текст на становището тук – НМД Становище Наредба 11 за оценяване на резултатите от обучението
Като част от подготовката на становището, Национална мрежа за децата се допита за предлаганите промени в оценяването и до експерти, работещи пряко в системата на образованието.
Споделяме с вас мнението на Маргарита Тодорова, директор на ОУ „Св. Климент Охридски“, гр. Кърджали.
Заедно с още 32 училища от цялата страна, учебното заведение е част от проекта „Училището като център в общността„, който цели развиването на училището като общност и превръщането му в отворен и многофункционален център, който създава, поддържа и свързва общността от ученици, учители, родители и други участници в обществения живот на дадено населено място.
Ето мнението на Маргарита Тодорова по темата:
„Дългогодишният ми професионален опит ме довеждаше до извода, че непременно трябва да има винаги и навсякъде оценки. Наблюденията ми в последните години на децата и учениците, променящата се училищна и социална среда обаче промени мнението ми.
Първи клас – Не трябва децата да се делят на знаещи и незнаещи, на можещи и неможещи. Трябва да се даде на всички равен шанс в първите дни на училищния живот, когато децата започват съвсем нов етап от живота си, друг режим и е много, много трудно за всички. Да се подпомагат някои деца, където е необходимо. Други да се стимулират с елементарни и много на брой дидактически средства. През целия първи клас с помощна на двамата учители и родителите с децата трябва да се работи, така че да излизат почти еднакво ограмотени. Най-вече ограмотени.
Втори и трети клас – тук вече ще се развиват интересите на децата и ще се наложи повече работа в избираемите и факултативните учебни часове за напредналите и консултации с изоставащите. По-ярко изразени дидактически материали, приближаващи се към петобалната система на оценявяне, без двойка. Вкарване на моралните награди, като ръкопляскания, писане в наредба, минаваща през цялото училище. Това, което аз правя, вече 3 години, към грамотите за децата и учениците да добавя и благодарствено писмо към родителите.
Четвърти клас – вече им се обяснява, че завършват степен и трябва да имат оценки, като активно се въвежда точковата система. Учениците трябва постепенно да преминават – от картинки, точки и в края на началната степен – извоюваните си оценки.
С една дума, аз подкрепям новата Наредба 11 за оценяването. Смятам, че на децата от началното училище трябва да им се даде шанса да се развиват, да добиват самочувствие, да не са смачкани, да не са бележкари, да не зубрят, да разсъждават логически, да изказват свободно мнението, защото няма да му пишат двойка. Целта и мечтата ми е децата да са щастливи и с огромно желание да идват на училище.
За да се получи, за да има резултат, съм и убедена, че трябва да го проумеят началните учители, доста от тях, още не могат да приемат различните деца. Аз съм оптимист и съм убедена, че в годините наистина, учениците ще идват в прогимназията смели и щастливи„.
Снимка: pixabay.com