Над 1100 екипа, в които участват 11 600 човека, ще се опитат да вкарат в класните стаи децата над 5-годишна възраст, които не посещават училище или предучилищни групи. От 1 септември екипите започват да обикалят родителите, които не пускат децата си в клас. Освен това камери ще следят дали учениците действително влизат в час, съобщи зам.-министърът на образованието Деница Сачева в четвъртък по време на кръгла маса за етническата толерантност в Асеновград.
През юли правителството прие механизъм за взаимодействие между институциите, за да се изгради “магистрала на знанието”, по думите на премиера Бойко Борисов. Държавата ще задължи всички деца да посещават училище и да излизат от там ограмотени, обяви тогава той, след като Министерският съвет одобри механизъм за взаимодействие между институциите, който да направи възможно това.
В екипите по издирване на отпадналите ученици влизат различни специалисти, а работата им е сред приоритетите на Министерството на образованието и науката. Зам.-министър Сачева припомни, че според официални данни над 21 000 деца в училищна възраст не посещават класовете. Това е на практика всяко пето дете в училищна възраст.
Вижте повече в инфографиката, изготвена от Национална мрежа за децата, част от годишния доклад “Бележник: Какъв е средният успех на държавата в грижите за децата?”
В момента се подготвят методически указания за екипите, които ще връщат децата в училище, както и портал с основна информация, включваща база данни и възможни решения за всеки отделен казус. Проверките на екипите ще продължат 2 месеца и започнат от Пловдивска област.
Според програмите на образователното министерство за връщането на деца в училище през тази година са предвидени 72 000 лв. Други 50 000 лв. ще бъдат дадени за система за ранно предупреждение за риск от отпадне от образование. Тя ще бъде въведена в 11 общини от Северозападния и Югоизточния район.
За да се следи дали децата действително ходят на училище, ще се ползва системата за видеонаблюдение, направена за да се спре преписването на матурите. В училищата в цялата страна има монтирани около 4000 камери, но далеч не всички класни стаи могат да се наблюдават по този начин. Един от проблемите пред установяването на това дали децата действително ходят на училище е, че директори и учители често крият отсъствията им. Причината е, че това води до орязване на бюджета на училището, който зависи от броя на учениците.
Учителите ще предлагат даването на помощи в натура за учениците, чиито семейства са в тежко материално и при които това е една от причините да не посещават училище. Сачева обясни още, че ще се работи и по промени в правилата за социално подпомагане, като посещенията на децата в клас се обвържат още повече с помощите, които родителите им получават. И в момента т. нар “детски”, които семействата с ниски доходи получават всеки месец, се спират при над 5 неизвинени отсъствия или 3 дни непосещение на предучилищна група за месец.
Помощта от 250 лв. за първолаците пък трябва да бъде върната на бюджета, ако детето спре да ходи на училище. По данни на социалното министерство за миналата година 88 родители е трябвало да върнат парите за 89 деца.
Предвижда се учителите да могат да предлагат на социалните служби някои деца да получават помощи в натура, когато се вижда, че нямат обувки или им липсват учебни помагала, обясни още Сачева. И в момента има възможност учениците от бедни семейства да получават такива помощи, но преценката се прави от социалните служби.
Друга мярка за задържане на децата специално в предучилищните групи ще е намаляване на таксата за детска градина до минимум – колкото да покрива цената на храната. И в момента законодателството позволява държавата да плаща частично или изцяло детската градина на семейства, които взимат детски. Това отново се прави по преценка на социалните служби. “Идеята е таксите за детските градини изобщо да отпаднат, но още е рано за това”, допълни Сачева.
Източник: БГНЕС
Снимка: Ладислав Цветков