Десетки директори на училища в цялата страна следват политика да отказват прием на ромски ученици, заявяват в своя декларация, публикувана на сайта им и разпространена до медиите от Центъра за междуетнически диалог и толерантност „Амалипе”. Реакцията на организацията е по повод публикацията от 29 юни във фейсбук-страницата на Девето основно училище „Пейо Яворов“ – Благоевград, че „Не записваме деца от ромския етнос”. В резултат на сходни действия, в големите и по-малките градове се оформят „елитни” училища, посещавани само от деца от българския етнос, а над сто училища в същите населени места вече са вторично-сегрегирани: макар училищата да се намират в български квартали, в тях се обучават преди всичко или само ромски деца, а живеещите до тези училища български деца са записани в „елитните” училища без ученици от етническите малцинства. В допълнение, в ромските махали на областните центрове и по-малките градове, функционират и над 60 първично-сегрегирани „цигански” училища.
От Център за междуетнически диалог и толерантност „Амалипе” поясняват, че посоченото изречение е не само нарушение на базисни нормативни и законови актове. То е недопустимо и абсурдно, като хвърля петно върху усилията на стотици и хиляди директори и учители, работещи ежедневно за по-доброто образование на всички деца. Организацията изразява и несъгласие с широко разпространената практика да се оформят „моноетнични” училища („ромски” или „български”) в населени места с мулти-етнично население, както и с липсата на адекватни действия и политики за стопиране на този процес. Образователната сегрегация е една от основните заплахи както пред развитието на българското образование, така и пред цялостното обществено и икономическо развитие на България.
От “Амалипе” настояват за:
1. Незабавно уволнение на директора на Девето основно училище „Пейо Яворов” – Благоевград.
2. Целенасочена проверка от Регионалните управления по образованието на училищната мрежа в населените места с вторично-сегрегирани училища относно наличието на прикрити практики за отказ на училищни директори да записват ромски деца в поверените им училища: тези проверки трябва да са особено интензивни в градовете, в които протича процес на целенасочена или спонтанна десегрегация, като Габрово, Самоков, Дупница, Сливен, Пловдив, Шумен, Варна и др.
3. Целенасочена проверка от екип независими експерти към Министерство на образованието и науката на изпълнението на чл. 99, ал. 4 и 6, както и на чл. 62, ал. 4 от Закона за предучилищното и училищното образование, които забраняват формирането на паралелки / групи с ученици / деца от един етнос в училища и детски градини, в които се обучават деца от различни етноси: въпреки че законът, забраняващ формирането на сегрегирани паралелки и групи в етнически смесените училища е в сила от 1 август 2016 г., тази порочна практика продължава.
4. Политически действия от страна на Министерството на образованието и науката за превенция на образователната сегрегация и за преодоляване на съществуващата сегрегация: вкл. иницииране на предложение за законодателни промени.
Качественото образование на всяко дете в училищна среда, която е отворена за всички етноси, е ключова предпоставка за модернизацията на българското образование и всякакви пречки трябва да бъдат своевременно отстранявани, заключават от организацията в своята декларация.
Източник: Център за междуетнически диалог и толерантност „Амалипе”
Снимка: scx.hu