На 3 декември се отбелязва Международният ден на хората с увреждания, който напомня на цялото общество и на институциите, че трябва постоянно да бъдат мотивирани да предприемат по-ефективни действия за гарантиране на достъпа на неравнопоставените граждани до обществени пространства, образование и работа.
Посланията на този ден са различни, защото и политиките по отношение на хората с увреждания имат много лица. Предизвикателството на днешния ден е всички, които говорят и обсъждат проблемите на хората с увреждания, да слагат ударението върху човека и неговата индивидуалност и лично достойнство, а не върху увреждането му. Това е европейският модел на политики към и за хората с увреждания, който и България трябва да следва. За съжаление, днес хората с увреждания се сблъскват с най-много трудности, когато се опитват да реализират правата си. Като общество трябва да осъзнаем, че те се нуждаят от особено внимание. Основна цел на политиките за хората с увреждания е да се създават условия те да имат същия индивидуален избор и контрол над живота си, както хората без увреждания.
Във връзка с отбелязването на Международния ден на форум в София ще бъде дискутиран сложния въпрос – достойно ли живеят хората с увреждания, какво е тяхното място и реално включени ли са в българското общество. Комисията за защита от дискриминация /КЗД/ ще даде гласност на започващата кампания „Достъпна България”. Нейна цел е осигуряване на достъпна архитектурна среда за хората с увреждания в страната, за да живеят пълноценно и достойно.
В световен мащаб около 15% от населението на земята или над 1 милиард души имат някаква форма на увреждане.
По данни на Националния статистически институт (НСИ) в България почти половин милион българи получават различни форми на помощ и подкрепа от държавата заради трайни увреждания и намалена работоспособност. Над 10 000 от тях са деца.
Образователната система остава недостъпна за децата в увреждания, каза Надежда Денева, експерт закрила на детето, при представянето на анализ за проблемите на малките жители на София “Гласът на българските деца” на Българско училище за политика “Димитър Паница”.
Контекстът на проблемите е свързан с процеси като деинституционализацията и с факта, че децата с увреждания не могат да влязат в масовото училище, не могат и да излязат на кварталните улици. Ако интеграцията е едностранен процес, тя няма как да се случи, обясни Денева. Според експерта след като не е налице промяна в общността, а са закрити домовете за деца, новоизградените институции ще бъдат подобни на старите.
Недостатъчна е възможността за прием на деца с увреждания или със затруднения в развитието, обясни за news.bg Надежда Денева. Всяка от детските градини има квота за прием на деца със затруднения, но тя се заема от деца със хронични проблеми и по-леки здравословни проблеми. Така деца с тежки увреждания остават без достъп до детските градини.
Паралелно с това всички деца с увреждания са записани в масови училища, но центровете за социална и образователна подкрепа на практика не предоставят по-различна база от старото помощно училище по думите на Денева.
Национална мрежа за децата се присъединява към отбелязването на 3 декември като Международен ден на хората с увреждания. В своите застъпнически усилия Мрежа за децата винаги се е обявявала за приобщаващо образование на всички деца, за повече услуги, подкрепа и интегриран подход към децата с увреждания и техните семейства, както и за социален, а не медицински подход към увреждането.
Източници: actualno.com, news.bg
Снимка: pixabay.com