Омбудсманът Мая Манолова се обърна с писмо към министъра на образованието и науката Красимир Вълчев по повод изказването на учителката Христина Шиндова за децата със специални образователни потребности и свързаната с това остра обществена реакция и десетките получени гневни писма от родители.
“Вярвам, че компетентните институции ще предприемат необходимите действия за пресичане на езика на омразата, използван спрямо децата със специални образователни потребности и представянето им по дискриминационен начин”, пише Мая Манолова.
По мнение на омбудсмана този проблем трябва да бъде разглеждан приоритетно в контекста на правото на детето на приобщаващо образование, а компетентните институции трябва да насочат своите интегрирани усилията в създаване на подходяща и дружелюбна образователна среда за децата, в която учителите са подкрепени и се използват пълноценно техните ресурси.
Наложително е в най-кратки срокове да се проведе обществена дискусия за ресурсите, които трябва да се инвестират в приобщаващото образование, както и да се обсъди конкретен план за прилагане на наредбата за приобщаващо образование, в който да се планират конкретни мерки за действие, ясни цели и измерими резултати, финансиране и системи за наблюдение и оценка, смята омбудсманът.
По темата реагира и Национална мрежа за децата като изпрати до МОН становище относно проект на Наредба за приобщаващо образование. С него изразяваме подкрепа на усилията на Министерството на образованието и науката да въведе приобщаващото образование във всяко училище и детска градина. Оценяваме факта, че механизмите, изведени в Наредбата, се отнасят за всяко дете и ученик, а не само за децата със специални потребности или тези „в риск“.
В становището заставаме категорично зад определянето на приобщаващото образование като „процес на осъзнаване, приемане и подкрепа на индивидуалността на всяко дете или ученик и на разнообразието от потребности на всички деца и ученици чрез активиране и включване на ресурси, насочени към премахване на пречките пред ученето и научаването и към създаване на възможности за развитие и участие на децата и учениците във всички аспекти на живота на общността.” (Чл. 3. (1) ДОС ПО).
В същото време, изказваме нашите опасения, че въпреки широкия консултативен процес за обсъждане на евентуални промени в Наредбата, работната група не включваше ключови експерти, които участват в създаването и прилагането на приобщаващите политики и практики в страната, а голяма част от направените от гражданския сектор предложения остават неотразени в проекта на наредбата. Според нас процесът на консултиране би следвало да включва истинска професионална дискусия и постигане на консенсус относно ключовите параметри на промяната.
В своето становище Мрежа за децата подчертава нуждата от допълнително финансиране на процеса по приобщаване на децата в риск.
Относно скрининг тестовете предлагаме такава оценка да се извършва на всички деца на 5 или 6 години в подготвителните групи, без значение дали са преминали през ранно оценяване на 3 или 3,5 г. По този начин ще се осигури пълна картина на ранния риск от обучителни затруднения, което ще позволи възможно най-рано да започне оказването на подкрепа на детето и родителите му.
Мрежа за децата акцентира също нуждата от актуализация на механизма за противодействие на училищния тормоз.
В становището се изразява позиция и за необходимостта от процедура за обезпечаване на специалисти, когато училището или детската градина не може да осигури такива. По мнение на Мрежа за децата трябва да се изготвят и указания за дейностите на психолозите и педагогическите съветници за подкрепа на личностното развитие.
Необходимо е ефективно прилагане на Наредбата и философията на приобщаващото образование – педагогическите специалисти трябва да бъдат подготвени с конкретни техники, методи и похвати, които да използват в работата си с децата и приобщаващото образование да стане ежедневна практика, а не просто допълнителна административна тежест.
Национална мрежа за децата се застъпва за разработване на пътна карта, която да планира в следващите от 3 до 5 години визия и конкретни действия за въвеждане на приобщаващото образование във всички детски градини и училища в страната.
Пълен текст на писмото на омбудсмана (DOC, 94 KB)
Пълен текст на становището на Национална мрежа за децата (DOC, 28 KB)
Снимка: photl.com