Има риск децата в малките общини, а така също и децата в Центровете за настаняване от семеен тип във всички общини да бъдат с нарушена подкрепа за достъп до образование и до социални услуги.
Това е един от изводите от проучването на Център за приобщаващо образование (ЦПО) на тема “Ролята на общините в подкрепата на образованието за деца с увреждания”, представено на кръгла маса. Целта на ЦПО е да инициира началото на дискусия за това доколко общинската власт е подготвена да осигурява различните видове подкрепа за личностно развитие, които новият образователен закон предвижда.
Според резултатите, 77% от представителите на общините смятат, че трябва да имат повече правомощия за определяне на политики в сферата на образованието. Около половината отговорили считат, че общината има капацитет и ресурси да поеме повече отговорности в образователната подкрепа.
Запитани какви спешно възникнали нужди за гарантиране на достъпа до образование за деца с увреждания общината може да посрещне, около 55% смятат, че могат да гарантират достъп, като архитектурна среда и обучителни средства, включително адаптирани технически средства, а 69% могат да осигурят транспорт от и до училище за дете с увреждане. 65% от общините могат да компенсират недостига на специалисти за образователна подкрепа за децата с увреждания, като осигурят такива.
Въпреки това, за 28% от запитаните за общините почти не могат да бъдат осигурени финансови средства, а за 20% не могат да бъдат осигурени човешки ресурси за образователна подкрепа на децата със специални потребности. Това означава, че една пета от общините няма да могат да открият центрове за образователна подкрепа, дори и да бъде осигурено целево финансиране.
По отношение на готовността на общинската власт да организира своите нови отговорности, за 66% от отговорилите стратегия на общината за личностно развитие е необходима, като ангажимент на общинската администрация. На второ място като степен на затруднение е поставено недоброто разбиране на самата концепция за личностно развитие и ограничението на общините да правят местни образователни политики.
Едва 23% от общините имат планове или са обсъждали откриването на център за подкрепа за личностно развитие. Най-често планираните дейности на бъдещите центрове са насочени към педагогическа и психологическа подкрепа, а най-рядко те ще развиват подкрепа за семействата на децата с увреждания.
Голяма част от представителите на местната власт посочват като сериозен проблем липсата на координация между секторните политики в образователната сфера, социалната сфера и сферата на здравеопазването в нормативната база на национално ниво, което се отразява негативно на работата и върху качеството на услугите на местно ниво.
Според тях правилната посока е политиката на децентрализация на отговорност към местната власт по отношение осигуряване на подкрепа за приобщаващо образование за децата с увреждания и за всички деца, които имат нужда от подкрепа, както е предвидено в закона за училищното образование. Въпреки това, в голяма част от общините има необходимост от по-голяма яснота за финансовата рамка на тази политика, като трябва да бъдат определени минимални стандарти за всяко дете.
Към момента общинската власт оценява координацията за образованието на децата с увреждания като най-добра с училищата, а най-слаба с Ресурсните центрове, центровете за работа с деца и младежи с увреждания и родителските асоциации.
Източник: dnevnik.bg
Снимка: morgufile.com