Правителството одобри изменение и допълнение в три нормативни акта – Наредбата за приобщаващото образование, Наредбата за държавните изисквания за придобиване на професионална квалификация „учител“ и Наредбата за финансирането на институциите в системата на предучилищното и училищното образование.
Промените в Наредбата за финансирането на институциите в системата на предучилищното и училищното образование са в два аспекта:
Първият е за подпомагане на храненето на децата в задължителното предучилищно образование и на учениците от I до IV клас в държавните и в общинските детски градини, училищата и центровете за специална образователна подкрепа. Предвижда се предоставяне възможност на обществените съвети към образователните институции, в чиито състави има и родители, да изразят мнението си при избора на вида закуска за децата и учениците. Решението за този избор ще се взема от педагогическите съвети в държавните и в общинските детски градини, училищата и центровете за специална образователна подкрепа.
Вторият е финансиране на дейностите по обща подкрепа за личностно развитие, свързани със занимания по интереси, организирани от държавните и общинските училища, чрез осигуряване на целеви средства от държавния бюджет. Заниманията по интереси ще се организират в съответствие с желанието на родителите на учениците и на самите ученици, съобразени със спецификата на заниманията и с възможностите на училището.
С промените ще се даде и възможност на първостепенните разпоредители с бюджет, финансиращи общинските училища, да се включат в организиране на изяви на общинско ниво и в подпомагането на дейности, като усъвършенстване на правилата за разпределение на средствата за работа с деца и ученици от уязвими групи, ще се конкретизират условията и редът за определяне на броя на паралелките и броя на учениците в тях.
С предложените промени в Наредбата за приобщаващото образование ще се преодолеят някои трудности, които възникват при прилагането й във връзка с воденето на определени документи, свързани с дейностите за обща и допълнителна подкрепа. Те са насочени и към въвеждане на регламенти, свързани със заниманията по интереси в училищата, както и с часовете за обучение чрез допълнителни модули за деца, които не владеят български език, увеличаване на часовете за допълнително обучение по български език и по други учебни предмети като част от общата подкрепа за личностно развитие в учебни дни и в неучебно време и увеличаване на часовете за дейности от общата подкрепа за целите на превенцията на насилието и преодоляването на проблемното поведение на учениците в неучебно време.
Допълненията в Наредбата за държавните изисквания за придобиване на професионална квалификация „учител“ предвиждат задължение на обучаващите се преди провеждане на текущата им педагогическа практика задължително да предоставят информация в електронен вид, свързана с населеното място, в което желаят да упражняват професията въз основа на придобитата професионална квалификация „учител“. Информацията от електронната платформа ще се използва за изготвяне на национална карта на педагогическите специалисти.
Постановлението е в синхрон с приоритетите, заложени в действащата национална стратегическа рамка на предучилищното и училищното образование, свързани с повишаване на обхвата на децата и учениците в предучилищното и училищното образование и с намаляване дела на отпадналите от училище и преждевременно напусналите училище. Създават се по-благоприятни условия за осъществяване на приобщаващото образование в системата на предучилищното и училищното образование.
Източник: gov.bg
Снимка: pixabay.com