Обучението в професионалните гимназии вече ще става по рамкова програма за конкретната област, в която ще се залагат основните положение и необходимият хорариум. Върху нея ще стъпват нов вид типови учебни планове по специалности. В тях училищата ще имат свободата да вместват нужната специфика, като в това ще участва и местният бизнес. Така на практика се дава възможност на фирмите да заложат в обучението това, което после ще търсят от кадрите си. Първата стъпка вече е направена и МОН е готово с рамковите програми, които са подложени на обсъждане. Те касаят и началното, и продължаващото професионално обучение.
Новият подход се приема с охота от директорите на професионалните училища под тепетата. Единствените опасения са дали бизнесът наистина ще се ангажира да участва в писането на учебни планове. Повод за скептицизъм дава трудното им привличане към новата дуална форма на обучение. Много фирми повдигат проблема, че няма квалифицирана работна ръка, а после трудно поемат ангажименти да се ”отгледат” такива специалисти, не крие шефката на професионалната гимназия “Проф. Цветан Лазаров” Анета Чилингирова в Пловдив. Според нея обаче вече са налице първите знаци за активизиране на бизнеса в тази посока. В Механото тази година за първи път стартира дуална паралелка по машини с цифрово-програмно управление, като кандидатите за нея бяха буквално издирени с усилията на 10 заинтересовани фирми от региона.
При оглеждането на програмите една от тях реагира, че е заложено обучение за работа с машини, които вече са излезли от употреба, разказа директорката. За друга техника също се оказало, че е налична само в работилниците на школото и може да стане част от музейна сбирка, но отдавна не се ползва в цеховете. Според Чилингирова много удачен за осъвременяването на учебните програми е подходът, възприет по швейцарската програма ДОМИНО за дуално обучение по професии. Включените в нея училища заедно с работодателите, които осигуряват практическо обучение на учениците, разработват така наречените ситуационни планове.
Те на практика описват един работен ден на конкретна позиция с всички дейности и компетенции, нужни за извършването им. После възоснова на това в програмата се залага какво трябва да учи младежът, за да се справи с изпълнението на тези конкретни задачи. По този начин се върви от практика към теория, а не обратно като досега. Работим по съставяне на програмите за професия мебелно производство, каза директорът на ПГВАД „Христо Ботев” Константин Костадинов. Вече е минала една среща, в която са участвали преподаватели заедно с пратеници на фирми от бранша. Имало даже от Троян, Ямбол и София. С новия подход ще се даде възможност фундаменталното да остане в учебния план, но той да се допълни със спецификата по райони и браншове, оптимист е Костадинов. Нова среща предстои през март.
Тукашните компании също са активни и вече 5 фирми, които партнират на училището за въвеждане на дуалното обучение, са дали предложения какво точно да залегне в подготовката на учениците. Настояли да се изучават аутокад системи и нови технологии. И в този бранш се оказало, че част от заложените досега знания са свързани с морално остаряла техника.
Всички иновации, които предстои да бъдат въведени в учебните заведения на територията на града, ще бъдат включени в специална общинска стратегия. Тя е разработена за 3 години и ще бъде гарантирана с финансов ресурс, съобщи Стефан Стоянов, зам.-кмет по образованието. Целта на проекта е програмите, които обхващат всички етапи на образованието – от начално до висше, да станат достъпни за участниците в процеса. На сесията на Общинския съвет, когато ще се гледа бюджетът на Пловдив за 2017 година, ще бъдат гласувани 700 000 лева за годишната реализация на програмата. От тях 200 000 лева са предвидени за разкритата миналата година в ПУ „Паисий Хилендарски“ специалност „Софтуерно инженерство“, която е изцяло финансирана от общината, обясни Стефан Стоянов. В проекта е предвидено броят на студентите там да се увеличи постепенно, като целево се приемат младежи от български семейства в Украйна.
Източник: marica.bg
Снимка: freeimages.com