Компютърно моделиране е новият предмет, който за първи път се въвежда в 3-и клас от предстоящата учебна година. Третокласниците ще учат и по изцяло нови учебници от есента. 2520 учители, които ще преподават за първи път компютърно моделиране на третокласници, и експерти са включени в обучения, организирани в Националния център за квалификация на педагогическите специалисти на министерството на образованието.
Обучението по компютърно моделиране в началния етап е насочено към овладяване на начални знания, свързани с изграждане на дигитална грамотност на учениците чрез изграждане на компютърни модели на познати обекти, процеси и явления и експериментиране с тях. „Дигиталното обучение в класната стая позволява на учениците да развиват ефективни самостоятелни умения за учене, те се учат да използват онлайн ресурсите, да прилагат информацията за проблема и дори да оценят получената обратна връзка. В допълнение към ангажирането на учениците дигиталните учебни инструменти и технологии изострят уменията за критично мислене. Децата, които търсят открити въпроси с въображение и логика, се учат как да вземат решения“, твърдят учители по информатика.
Акцентът в обучението в 3-и клас е върху усвояване на знания и умения за работа с дигитални устройства, с файлове, създаване на анимирани проекти с използване на алгоритми с условия и повторения чрез визуална среда за блоково програмиране, пише в учебната програма за общообразователна подготовка по предмета.
Третокласниците ще научат какво е потребител и парола. Ще им стане ясно какви са основните заплахи в дигиталната среда и правилата за реакция при такива случай. Ще разберат също, че не трябва да се предоставя лична информация при комуникация или работа във виртуална среда.
При работа по темата „Какво е анимация?“ учениците ще създават кратка анимация на хартия и във визуална среда. Новите понятия пък ще бъдат „анимация“, „анимационно изображение“ и „кадър“. При работа по проект децата ще планират и подготвят ресурси за реализиране на художествена идея, ще създават собствена анимирана картичка и ще споделят готовия проект на определени за целта места в интернет.
50% от часовете през учебната година са за нови знания и умения, 30% са за упражнения и работа по проект, 14% са за затвърдяване на новите знания и за обобщение, а 6% – за диагностика на входното и изходното ниво.
6 издателства са направили учебници по новия предмет и учителите ще направят своя избор по кой от тях да преподават.
„Трудно прогнозираме бъдещето, но това, което знаем със сигурност, е, че ще ни трябват създатели, хората да бъдат по-креативни от машините. Ще ни трябват и дигитални създатели. Неравенствата в бъдеще няма да бъдат между дигитални ползватели и неползватели, а между дигитални създатели и дигитални ползватели.“ Това каза министърът на образованието Красимир Вълчев на кръгла маса за дигиталното образование в България. Според министър Вълчев е необходимо образование, което „обединява дигиталните умения с креативността, новите с традиционните умения, цифровото с аналоговото, техниката с човека, образование, което не убива, а развива емоционални и социални компетентности“. Той допълни, че най-масовите професии на бъдещето ще бъдат тези, които са свързани с работата с хора, грижата за човека, преживяванията, които изискват разбиране на човека, т.е. тези, които изискват хуманитарно образование и няма да бъдат заменени от изкуствения интелект.
Децата ще участ и за посланията на битовите празници и обичаи на различните етноси. Третокласниците ще разберат, че обществото се състои от различни по състав групи от хора, по предмета „Човекът и обществото“. Трябва да разберат още необходимостта от взаимодействие и спазване на правила при общуване в група.
Обучението по „Човекът и обществото“ в началния етап е насочено към овладяването на базисни знания, умения и отношения, свързани с природата и обществото на България, както и с изграждането на достъпни социални и граждански компетентности на ученика, обясниха от министерството на образованието. В 3-и клас се надграждат получените в предходните класове начални знания за българската идентичност и се поставят нейните общи времеви и пространствени опори.
Обучението в 3-и клас следва хронологичната последователност в развитието на обществото, като осигурява запознаване с представителни исторически личности и събития. В частта за природните богатства на България учениците ще научат какво е повърхнина, равнина, низина, планина, поле, река, езеро и море. По темата „Българинът – гражданин на България и на Европа“ пък ще научат значението на гражданин, условни знаци, държавни граници, полуостров, карта и посоки на света.
Източник: вестник 24 часа
Снимка: freeimages.com