Начинът на преподаване в училищата е отживелица и това е една от причините българските ученици да се представят зле в тестове като тези на PISA, каза заместник-министърът на образованието в оставка Диян Стаматов.
Според резултатите от изследването през миналата година общо 41.5% от учениците на 15 и 16 години могат да четат, но се затрудняват да тълкуват прочетения текст. Под нивото на функционалната грамотност по математика са 42% от юношите, което значи, че те могат да смятат, но не могат да прилагат наученото по математика в житейски ситуации. Същото важи и по природни науки, където под нивото на функционална грамотност са 37.9% от учениците.
Стаматов допълни, че вече навлизат промени в програмите, така че учителите да имат повече свобода и повече време за преговаряне на вече взетия материал и надграждане над стабилни основни. Заместник-министърът изрази съжаление, че вече десет години реформата в образованието цикли на едно място.
Той призова също, при положение че сега вече нещо се променя, да няма вторачване в детайли като този кои автори остават в учебниците и кои отпадат. Според него с приемането на закона за образованието реформите ще продължат независимо от политическите промени.
Диян Стаматов посочи още, че обхванатите от изследването деца са от първото фейсбук поколение и при тях “четенето е заместено от чатенето”, което също може да има отношение към резултатите. Заместник-министърът на образованието уточни, че резултатите на учениците в изследването PISA през тази година са по-добри и те са се класирали пет-шест места по-напред.
Източник: dnevnik.bg
Снимка: freeimages.com